Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak zostać recepcjonistą? – poznaj tajniki zawodu!

Jak zostać recepcjonistą? Czy osoby na tym stanowisku pracują wyłącznie w hotelach? Czym tak właściwie się zajmują i jakie funkcje pełnią? Czy do wykonywania tego zawodu konieczne jest wykształcenie wyższe? Jakie cechy sprawiają, że ma się większe predyspozycje do wykonywania tego zawodu? Jakie są wymagania pracodawców? Przeczytaj niniejszy artykuł, gdzie postaramy się odpowiedzieć na te pytania!

Czym zajmuje się recepcjonista?

Najczęściej to recepcjoniści zajmują się kontaktem z klientem – od ich pierwszych zapytań aż do końcowych opinii. To właśnie oni rezerwują miejsca, informują o warunkach, cenach, a kiedy klienci pojawiają się na miejscu, meldują ich, wymeldowują, dbają o to, by zostali należycie przyjęci i zadowoleni z wizyty. Recepcjoniści również przyjmują opłaty, wydają rachunki czy faktury, poza tym zajmują się firmową korespondencją – zarówno przychodzącą, jak i wychodzącą. Zatem jak zostać recepcjonistą i gdzie może pracować?

W jakich miejscach pracują recepcjoniści?

Wielu z nas praca recepcjonisty kojarzy się głównie z hotelami czy ośrodkami wypoczynkowymi, jednak tak naprawdę stanowisko takie może być obejmowane w każdej firmie, instytucji czy gabinetach, gdzie znajduje się recepcja i gdzie istnieje stały kontakt z klientami.

Jak zostać recepcjonistą?

Osoby zainteresowane tym stanowiskiem z pewnością zastanawiają się, jak zostać recepcjonistą. Dróg w tym przypadku jest kilka. Od kandydatów zazwyczaj wymaga się wykształcenia kierunkowego – np. ukończenia technikum na kierunku związanym z hotelarstwem lub szkoły policealnej. Pożądane są także ukończone studia w kierunku hotelarstwa czy turystyki i rekreacji, ale nie tylko – dobrze widziane jest również zarządzanie czy administracja. Oprócz szkół, które przygotowują do wykonywania tego zawodu, dostępne są również kursy, których ukończenie zwiększa przygotowanie kandydata.

Przyszli recepcjoniści powinni również władać biegle językiem obcym (przynajmniej jednym, choć często w hotelach wymagane są dwa języki) oraz nie mieć problemu z obsługą urządzeń biurowych.

Cechy dobrego recepcjonisty

Istnieje pewien zestaw cech, którego posiadanie może ułatwić wykonywanie pracy recepcjonisty. Oczywiście nie jest to jednoznaczne z tym, że osoby ich nieposiadające nie poradzą sobie, gdyż każdy z nas jest inny i pracuje zupełnie inaczej. Jednak pewne predyspozycje wydają się niezbędne. 

Dobry kontakt z ludźmi

Jak już wspominaliśmy, to właśnie recepcjonista głównie komunikuje się z klientem. W związku z tym wszelkie uwagi co do funkcjonowania firmy czy hotelu trafiają właśnie do niego i nie zawsze muszą być to pozytywne opinie. Dlatego też istotna w tym zawodzie jest duża cierpliwość oraz opanowanie. Osoba na tym stanowisku powinna zachować wysoką kulturę osobistą i uprzejmość niezależnie od sytuacji. Przydatna okazuje się też odporność na stres, szczególnie w sytuacjach, których nie możemy przewidzieć.

Ważna jest również komunikatywność i otwartość na drugiego człowieka. Często rozmowy z klientem są krótkie i odbywają się telefonicznie, w związku z czym informacje muszą być przekazywane w jasny, oczywisty sposób. Klient nie może mieć problemu ze zrozumieniem, co recepcjonista miał na myśli. Taka osoba powinna być dodatkowo przyjaźnie nastawiona i gotowa na kontakt z innym człowiekiem. Nie powinna przelewać na kogoś swojego gorszego humoru i zawsze być chętna do pomocy.

Dyskrecja

Klienci liczą również na zachowanie dyskrecji. Jest ona niezbędna także ze względu na to, że osoby na tym stanowisku mają styczność z danymi osobowymi, które są chronione. Goście chcą poza tym, aby ich obecność i to, jak się zachowują, z kim przyjechali, jak wyglądali itp. nie były przedmiotem żadnych rozmów, a już na pewno, aby informacje te nie wyszły poza mury hotelu. 

Sprawne poszukiwanie informacji

Praca recepcjonisty wymaga szerokiej wiedzy. Klienci mogą poprosić właściwie o wszystko, a my powinniśmy wiedzieć, jak im pomóc, a przynajmniej szybko wyszukać potrzebną im informację. Powinniśmy być przygotowani do działania i umieć podejmować szybkie decyzje.

Siła fizyczna

Nierzadko recepcje są otwarte przez całą dobę. Dlatego też ważna jest wytrzymałość fizyczna i przygotowanie do pracy w godzinach nocnych. W niektórych firmach praca ta wykonywana jest na stojąco, co jest dużym obciążeniem dla kręgosłupa.

Ile zarabia recepcjonista?

Wiemy już, jak zostać recepcjonistą i czym zajmuje się osoba na tym stanowisku. Istotna wydaje się również kwestia tego, ile zarabia recepcjonista. Według portalu wynagrodzenia.pl mediana miesięcznego wynagrodzenia recepcjonisty wynosi 4 120 zł brutto. Tylko 25% recepcjonistów zarabia więcej. 25% najgorzej wynagradzanych recepcjonistów zarabia poniżej 3 600 PLN brutto. Około 9% recepcjonistów otrzymuje dodatkowe comiesięczne premie. Oprócz premii otrzymują oni dofinansowania do zajęć sportowych, opieki medycznej czy też dopłatę do nauki języków obcych. Według portalu pracuj.pl 99% pracowników recepcji stanowią kobiety.

Recepcjonista – wymagania pracodawców

Po przeanalizowaniu ogłoszeń o pracę na stanowisku recepcjonisty/recepcjonistki można wywnioskować, że od kandydatów na to stanowisko wymaga się przede wszystkim doświadczenia na podobnym stanowisku, bardzo dobrej znajomości języka obcego (często języka angielskiego), wysokiej kultury osobistej, komunikatywności, otwartości, doskonałej znajomości obsługi pakietu MS Office oraz urządzeń biurowych, dokładności, umiejętności negocjacji, dobrej organizacji pracy własnej, zaangażowania w powierzone zadania, umiejętności pracy w zespole, podejmowania inicjatywy, odporności na stres, gotowości do pracy w godzinach popołudniowych i nocnych oraz minimum średniego wykształcenia.