Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Model LADDER, czyli jak prowadzić asertywną rozmowę

Naucz się mówić nie! Nie jesteś asertywny! - Czy słyszałeś już to zdanie? Wielu z nas chce być osobą asertywną. Zdarza nam się jednak wiązać tę cechę z umiejętnością odmawiania. Nie jest tak, że tylko odmowa komuś sprawia, że z miejsca stajemy się asertywni. Jeśli jednak już poznamy znaczenie tego słowa i uczymy się asertywności, warto wiedzieć w jaki sposób przeprowadzać rozmowy. Pomocny w tym może być model LADDER. Na czym polega?

Jestem asertywny, czyli jaki?

Jeżeli umiejętność mówienia “nie” jest tylko jedną częścią składającą się na asertywność, to w takim razie, kiedy o niej mówimy? Człowiek asertywny to ktoś, kto jest zawsze w zgodzie ze sobą. Dokładnie zna swoje potrzeby, wie czego chce, ma wyklarowane poglądy, jednak zdaje sobie sprawę z tego, że inni ludzie także mają prawo do tego, by mieć poglądy i potrzeby - nawet jeśli kompletnie różnią się od tych, jakie reprezentujemy my.

Asertywność pomaga nam na wyznaczenie pewnej granicy wokół siebie, której nie pozwalamy nikomu przekroczyć, z drugiej strony jednak akceptując i wiedząc, że inni ludzie też posiadają taką granicę.

Osoba asertywna nie posługuje się agresją, nie wykłóca się, jest stanowcza, ale jednocześnie łagodna. Potrafi walczyć o swoje, ale nie robi tego bardzo emocjonalnie, nie ulega, ale też nie neguje zdania innych.

Osoba asertywna umie prosić, ale jeśli się jej odmówi - nie obraża się, nie denerwuje. Liczą się dla niej racjonalne argumenty. Taki pracownik potrafi również rozmawiać o problemach - kiedy coś mu nie pasuje, jasno o tym mówi, ale nie jest przy tym nieuprzejmy.

Wydaje się więc, że rozmowa z osobą asertywną jest przyjemnością.

Model LADDER w asertywnej rozmowie

Jak więc poprowadzić rozmowę, by była asertywna? Pomocny tutaj może być model LADDER. Co oznacza ten skrót?

L - look

Komunikacja asertywna to komunikacja dojrzała. W związku z tym na początku warto spojrzeć na sytuację z dystansu, bez niepotrzebnych emocji. Zastanówmy się, dlaczego w ogóle rozmawiamy z daną osobą, jaki jest nasz cel, skąd w nas strach, smutek czy zdenerwowanie.

Odłóżmy je jednak na bok i spójrzmy na sprawę obiektywnym okiem. Zastanówmy się nad tym, dlaczego chcesz porozmawiać o problemie i co tak właściwie nim jest.

A - arrange

Kolejnym etapem jest zaaranżowanie spotkania. Chcemy z kimś porozmawiać, bo coś nam nie pasuje, bo w czymś leży problem, w związku z tym zaprośmy osobę, która ma z tym bezpośredni związek. Kiedy aranżujemy spotkanie, pokazujemy, że jesteśmy przejęci tą sytuacją, że zależy nam na jej omówieniu i wyjaśnieniu.

Warto pokazać również, że szanujemy czas drugiej osoby, wskażmy czas i miejsce spotkania, oszacujmy, ile może potrwać. Przede wszystkim przyjdźmy punktualnie i nie każmy drugiej osobie czekać.

D - define

Zdefiniowanie problemu jest jedną z kluczowych kwestii. Przedstaw przedmiot dyskusji, jednak staraj się to zrobić jak najbardziej obiektywnie i nieemocjonalnie. Pozwól również, aby druga strona powiedziała, jak sytuacja wygląda z jej strony.

Dzięki temu, że poznamy inny punkt widzenia, możemy rozszerzyć nasze horyzonty, wiele zrozumieć, spojrzeć na sytuację z innego punktu. Może to pomóc w rozwiązaniu problemu, zobaczeniu rozwiązania.

D - describe

W tym momencie opisz swoje uczucia, powiedz o emocjach. Pamiętaj jednak, by mówić o sobie, swoich odczuciach, nie sprawić, aby rozmówca poczuł się winny, uważony. Powiedzmy, co czujemy, a z drugiej strony pozwólmy również powiedzieć o odczuciach również rozmówcy.

Dzięki temu poznamy swoje położenie, dowiemy się, dlaczego problem, dana sytuacja jest dla nas tak ważna. Możemy również dowiedzieć się, co zrobić, by obie strony poczuły się zadowolone.

E - express

Wyrażaj się jasno. Buduj zrozumiałe komunikaty. Powiedz dokładnie, co chciałbyś zmienić i jak chciałbyś, aby wyglądała sytuacja, ale nie rób tego w okrętny sposób. Buduj proste zdania, miej pewność, że wszystko jest jasne dla odbiorcy. Dzięki temu możecie ustalić pewne działania, które pomogą Wam w osiągnięciu porozumienia.

R - reinforce

Przekaż rozmówcy, jakie korzyści osiągną obie strony, jeśli skorzystacie z przedstawionego przez ciebie rozwiązania. Postaraj się nie myśleć o negatywach i skupić się na pozytywach takiego obrotu spraw.

Model LADDER pomoże ci w dojrzałej rozmowie i rozwiązaniu problemów. Dzięki niemu można podjąć próbę rozwiązywania konfliktów. Warto próbować wcielać go do swoich rozmów - zarówno tych biznesowych, jak i prywatnych.