Jak opanować emocje, pracując z trudnym klientem?
Jak już wspominaliśmy w poprzedniej części naszego cyklu, spotkanie z trudnym klientem może wymagać od nas ogromu cierpliwości. Niestety, właściwie każdy przedsiębiorca od czasu do czasu musi spotkać się z taką osobą. Warto więc przygotować się do tego wydarzenia także emocjonalnie. Jak opanować emocje, kiedy pracujemy z trudnym klientem? Co możemy zrobić, by poczuć się lepiej?
Jak opanować emocje?
Praca z trudnym klientem jest wymagająca. Może się zdarzyć, że trafimy na osobę, której wszystko trzeba bardzo dokładnie, kilkukrotnie tłumaczyć, na kogoś, kto próbuje obalić każdy nasz argument czy chociażby na klienta, który podnosi na nas głos, jest nieprzyjemny. W każdej tej sytuacji powinniśmy się odnaleźć i sprawić, że wszystko przebiegnie jak najbardziej profesjonalnie. Jednak nie da się ukryć, że czasami naprawdę niełatwo jest trzymać nerwy na wodzy. Każdy ma swoje granice, które w pewnym momencie mogą zostać przekroczone. Jak reagować w takiej sytuacji? Jak opanować emocje? Podpowiadamy!
Postaw się na miejscu klienta
Zanim stracisz cierpliwość, postaraj się pomyśleć, co czuje klient. Jeśli postawisz się na jego miejscu, może się okazać, że jego zachowanie, które sprawia, że trudno ci zachować cierpliwość, jest uzasadnione. Jak czułbyś się w jego sytuacji? Czy na pewno wymaga od ciebie zbyt wiele? Empatia może pomóc nam w zrozumieniu i uspokojeniu się.
Oddychaj głęboko
Jeśli emocje biorą górę, postaraj się wyciszyć, usiąść na uboczu i głęboko oddychać. Poproś klienta o chwilę przerwy, pozwól sobie na odpoczynek. Skup się na oddechu. Dzięki temu najpewniej uda ci się uspokoić i nie wybuchniesz, nawet jeżeli byłeś bardzo zdenerwowany.
Wyjdź z pomieszczenia i przejdź się
Czasami roznosi nas złość, nie wiemy, co z nią zrobić, mamy wrażenie, że jeszcze moment i powiemy klientowi, co naprawdę o nim myślimy. Jak opanować emocje? Poproś klienta o chwilę przerwy, wyjdź z pomieszczenia (najlepiej na zewnątrz) i przejdź się. Chwila takiego oddechu dobrze ci zrobi i pozwoli wrócić do rozmówcy z nową energią oraz większą cierpliwością.
Wypij zioła
W walce ze stresem i zdenerwowaniem może pomóc nam na przykład melisa. Jeśli więc wiesz, że czeka cię trudna rozmowa z klientem, zaparz zioła i wypij je przed spotkaniem lub popijaj w jego trakcie. Mogą one zadziałać na ciebie uspokajająco.
Przygotuj się dzień wcześniej
Do dużego stresu można się przygotować. Warto zadbać o swoją kondycję psychiczną chociażby dzień wcześniej. Zróbmy sobie wolne, zrelaksujmy się – pójdźmy na masaż, weźmy długą kąpiel z olejkami, pójdźmy na spacer, spędźmy czas z najbliższymi. To pozwoli nam naładować baterie, mieć energię na trudniejszy dzień.
Dodatkowo warto położyć się wcześniej i porządnie wyspać. Nie zaszkodzi zdrowe jedzenie i dużo wody. Nawodniony organizm pracuje znacznie lepiej.
Zjedz coś słodkiego
Wielu z nas w stresujących sytuacjach pomaga zjedzenie czegoś pysznego. Dla większości będą to słodycze – kawałek dobrej czekolady od razu sprawi, że staniemy się spokojniejsi. Miej więc pod ręką coś, co naprawdę lubisz i czego zjedzenie wprawia cię w dobry nastrój. Być może nie będzie to zdrowa przekąska, ale przecież spożywasz ją w umiarze i w ważnej sprawie.
Powąchaj coś, czego zapach przynosi ci pozytywne skojarzenia
Mandarynki kojarzą ci się z rodzinnym czasem świąt? Kiedy czujesz zapach kawy, od razu masz lepszy dzień? Jeśli się zdenerwujesz, powąchaj coś, co przywołuje miłe skojarzenia. Wydawać się to może dziwne, ale naprawdę działa. Pomoże ci w opanowaniu emocji.
Porozmawiaj z kimś
Dla wielu z nas pomocna w stresujących sytuacjach jest rozmowa. Musimy się przed kimś wygadać, powiedzieć, co się stało i dlaczego jesteśmy zdenerwowani. W takich sytuacjach często od razu spada nam kamień z serca i czujemy się znacznie lepiej.
To oczywiste, że praca z trudnym klientem nie należy do przyjemnych obowiązków. Jeśli zastanawiamy się, jak opanować emocje, na szczęście mamy do wyboru wiele sposobów, które mogą nam pomóc. Wystarczy tylko zacząć wcielać je w życie!
„Praca z trudnym klientem”
- Jak dbać o dobre relacje z klientem?
- Jak rozmawiać z trudnym klientem?
- Trudni klienci – czyli właściwie jacy?
- Jak opanować emocje, pracując z trudnym klientem?
- Spotkanie z trudnym klientem