Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Jak dbać o dobre relacje z klientem?

Większość przedsiębiorców poświęca bardzo dużo czasu na to, by przygotować jak najlepszy produkt czy usługę. Staramy się jak najlepiej zaprezentować naszą działalność i w nawale obowiązków często zapominamy, jak ważne są dobre relacje z klientem. To dla niego tworzymy, to jemu chcemy sprzedać nasze usługi, liczymy, że do nas wróci, nie możemy więc pominąć tego, by odpowiednio o nie zadbać. Jak dbać o dobre relacje z klientem? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Dlaczego dobre relacje z klientem są tak ważne?

Niestety bardzo często zdarza się, że pomijamy kwestię dobrych relacji z klientem, nie skupiamy się na tym, nie zawsze świadomie. Po prostu zależy nam na tym, by przedstawić ofertę i na tym kończymy nasz kontakt z drugą stroną. Jednak musimy pamiętać, że to dla niej tworzymy nasze produkty i usługi. To, czy zdecyduje się ona na zaufanie nam, determinujesz nasz sukces. Dobre relacje z klientem przynoszą całemu przedsiębiorstwu wiele dobrego, nie tylko zadowolone osoby, które do nas powrócą.

Jeśli wejdziesz w relację z klientem i będziesz ją pielęgnować, najprawdopodobniej ta osoba zwyczajnie cię polubi. Wydawać się to może banalne i zastanowić się możemy, co to zmieni w relacjach biznesowych, lecz sympatia do firmy może zmienić wszystko! Przecież znacznie lepiej rozmawia się nam z osobami, które lubimy. Mamy do nich większe zaufanie. Bardziej prawdopodobne jest, że następnym razem wrócimy po usługi osoby, którą lubimy, bo atmosfera jest na tyle dobra, że nie poczujemy się pominięci, zignorowani. Pracownicy wskazują jako jeden z najważniejszych czynników motywujących ich do działania właśnie atmosferę miejsca, w którym się znajdują. Z klientem jest podobnie.

Poza tym, kiedy zadbasz o dobre relacje z klientem, taka osoba zapamięta cię i twoje usługi. To kolejna możliwość sprawienia, że kiedy będzie ich znowu potrzebować, trafi właśnie do ciebie. Im lepsze będą twoje relacje z klientem, tym pewniej stanie się on lojalny i powracający, a chyba o to właśnie w tym wszystkim chodzi?

Kiedy relacje są dobre, klient jest bardziej rozmowny. Czy to dla nas zaleta kontaktu z nim? Jak najbardziej. Tworzymy dla niego produkt lub usługę, więc chcemy wiedzieć, czy wszystko działa tak jak powinno, czy powinniśmy coś poprawić, a może właśnie czegoś nie zmieniać. Oczywiście co człowiek, to opinia, jednak klient, z którym mamy dobrą relację, znacznie chętnie udzieli nam informacji zwrotnej, powie, co jest dla niego niezrozumiałe, nieintuicyjne, co nie działa. Dzięki temu my będziemy mogli stale się rozwijać. Dodatkowo im więcej dowiesz się o kliencie, tym lepiej możesz dopasować do niego ofertę.

Oczywiście należy również wspomnieć o tym, że dobre relacje z klientem są ważne i procentują poleceniem nas. Jeśli osoba, która korzysta z naszych usług, będzie zachwycona kontaktem z nami, na pewno komuś o tym powie. Jeżeli ktoś z jej otoczenia będzie potrzebował produktu lub usługi, którą oferujemy, bardzo prawdopodobne jest, że klient, z którym mamy dobrą relację, od razu nas poleci. To wszystko przekłada się na dobre opinie o naszej działalności i tym samym nowych klientów.

Jak więc widać, dobre relacje z klientem powinny być dla nas kluczowe. Warto postarać się o to, by chciał on do nas wracać i czuł, że naprawdę interesują nas jego potrzeby. Jednak jak to zrobić? Jak dać się polubić? Jak sprawić, że będzie o nas mówił i myślał dobrze?

Jak dbać o relacje z klientem?

Wiemy już, dlaczego dobre relacje z klientem są tak ważne dla przedsiębiorcy. Jednak jak o nie dbać?

Nie rozmawiaj z klientem jak robot

Kiedy klient chce poznać szczegóły oferty, nie odsyłaj mu szablonu wiadomości. Jeśli poczuje on, że rozmawia z automatem, nie będzie miał ochoty na zadawanie dalszych pytań. Jeżeli już korzystasz z szablonu, postaraj się go jak najbardziej spersonalizować.

Przedstawienie oferty to nie wszystko

Często zdarza się, że przedstawiamy ofertę, szybko, bez zbędnych pytań i liczymy, że to wystarczy. Jednak w większości przypadków nasze informacje to za mało, osoba po drugiej stronie ma wiele pytań i wątpliwości. Pozwólmy, by przedstawienie oferty było rozmową, nie naszym monologiem. To oczywiste, że klient chce o coś dopytać, dajmy mu taką szansę.

Odpowiadaj na pytania i wątpliwości

Czasami pytania wydają nam się oczywiste, mamy wrażenie, że klient niczego nie rozumie, że musimy coś powtarzać kolejny raz, jesteśmy tym zmęczeni. Jednak weźmy pod uwagę, że ta osoba chce skorzystać z naszych usług, wydać na to swoje pieniądze i to jasne, że chce, by nie były one wyrzucone w błoto tylko dlatego, że o coś nie dopytała, czegoś nie zrozumiała. Odpowiadaj więc na wszystkie pytania i wątpliwości.

Pomóż w wyborze produktu

Jeśli oferujemy kilka produktów, może zdarzyć się, że klient będzie niezdecydowany. Dlatego też rozmawiajmy z nim, budujmy relację, żeby móc pomóc mu w wyborze najlepszej dla niego opcji. Zadajmy pytania pomocnicze, dopytajmy czego potrzebuje, nakierujmy go. Z pewnością to doceni, szczególnie jeśli się waha i nie wie, co ma zrobić.

Nie bądź nachalny

Rozmowy, pomoc, stały kontakt – to wszystko jest bardzo ważne. Jednak musimy pamiętać, że co za dużo, to niezdrowo. Z pewnością klient nie zareaguje dobrze na naszą nachalność. Jeśli kupił coś w poniedziałek, nie zawalajmy go już we wtorek mailami z ofertą innych produktów czy usług. Dajmy mu czas, odzywajmy się, przypominajmy o sobie, ale jeśli będzie nas za dużo, klient będzie miał nas po prostu dość.

Spraw, by klient poczuł się wyjątkowo

Dowiedziałeś się czegoś od klienta? Poznałeś imiona jego dzieci? A może datę jego urodzin? Spraw, aby poczuł się wyjątkowo – zaproponuj mu ofertę dla jego bliskich, używając ich imion, zaproponuj zniżkę z okazji zbliżających się urodzin, złóż życzenia imieninowe. Kiedy zauważysz, że zamawia on coś kolejny raz, daj mu znać, że widzisz to i doceniasz jego lojalność. Takie drobne gesty sprawią, że klient poczuje się zaopiekowany i wyjątkowy, a to często jest jednoznaczne z tym, że do nas powróci.