Żeby dobrze współpracować z klientem, należy go poznać. Nie ma tutaj żadnej większej filozofii - tak jak będąc krawcem, musimy znać się na materiałach, tak pracując z klientem, musimy wiedzieć, jaki typ reprezentuje. Dzięki temu, że poznamy typy klientów, możemy dowiedzieć się, jak z nimi pracować i sprawić, że będzie to współpraca długofalowa. Poznaj typologię klientów i sprawdź, jak osiągnąć sukces w kontaktach z nimi!

Typy klientów - z kim spotykamy się w pracy?

Ludzie są różni - banalne, ale bardzo prawdziwe. Każdy z nas zwraca uwagę na inne aspekty, co innego jest dla nas ważne, mamy inne wartości. Jednak istnieją pewne podobieństwa w naszym zachowaniu, dzięki którym można umieścić nas w pewnej grupie. Zazwyczaj nie znajdujemy siebie stuprocentowo w jednym typie, jednak da się zauważyć pewną przewagę cech. Jakie typy klientów warto znać?

Lojalni

Taki klient to dla każdego skarb. Jest to osoba, która kupuje u nas wielokrotnie, wraca do naszych usług, dodatkowo nierzadko pozostawia nam wiele pozytywnych opinii i dzięki niej zyskujemy innych klientów, którym rekomendowała nasze usługi.

Oczywiście praca z takim klientem musi być wyjątkowa. To, że ktoś jest lojalny, nie oznacza, że nie odejdzie, choćby nie wiem co. O taki typ klienta musimy naprawdę dbać, starać się, by był na bieżąco z ofertą firmy, wszystkimi promocjami, obniżkami. Taka osoba musi czuć, że jest wyjątkowa, zależy nam na niej, nie jest przypadkowym użytkownikiem i bardzo doceniamy fakt jej lojalności.

Wędrowcy

Tacy klienci odwiedzają wiele sklepów i w każdym robią małe zakupy lub właściwie nie kupują nic. Zakupy i korzystanie z usług to dla nich właściwie spacer. Nie przywiązują się do marek, nie robią dużych zakupów.

Praca z wędrowcami nie jest łatwa, nie można ich bowiem zignorować. Być może robią tak małe zakupy, bo nie czują się przywiązani do firmy. Warto ich czymś zachęcić i nie do końca chodzi tutaj o jednorazową obniżkę cen, ale na przykład o program lojalnościowy, zbieranie punktów, stałe obniżki po którychś z kolei zakupach.

Poszukiwacze niskich cen

Któż z nas nie lubi kupować towarów i usług w niskich cenach? Nie zawsze jednak niska cena niesie za sobą dobrą jakość. Jednak ten typ klientów to osoby, którym nie do końca zależy na jakości. Liczą na niską cenę i jeśli mogą wybrać kilka tańszych produktów zamiast jednego droższego - z pewnością to zrobią.

Praca z takimi klientami może być trudna, szczególnie jeśli nasze produkty są wysokiej jakości i tym samym są droższe. Warto tłumaczyć im dlaczego tak naprawdę ich zakup spowoduje koniec końców zaoszczędzenie pieniędzy. Można również próbować nieco obniżać cenę i targować się, co może na nich wpłynąć.

Zainteresowani wszystkim

Niektórzy klienci są bardzo mili i uprzejmi, jednocześnie bardzo zainteresowani naszą pracą, tym co robimy. Zadają bardzo dużo pytań, chcę wiedzieć jak działamy, oczekują rad.

Choć wydaje się, że praca z takim klientem jest przyjemnością, może się okazać, że cierpliwie odpowiadając na wszystkie pytania, sprawiamy, że tak naprawdę poświęcamy im mnóstwo czasu, który moglibyśmy poświęcić innym klientom.

Z daleka od realizmu

Niektórzy stawiają sobie bardzo odległe cele, marzą o rzeczach właściwie niemożliwych, mają bardzo wysokie oczekiwania. Chcą skorzystać z produktów i usług, by przybliżyć się do celu, który znajduje się z daleka od realizmu.

Taki rozmarzony klient to trudna sprawa. Kiedy zapytamy go, czego oczekuje, może okazać się, że są to rzeczy zupełnie nierealne. Warto więc porozmawiać z nim, przedstawić inne rozwiązania, nakreślić mierzalny i nieodległy cel.

Stworzeni do negocjacji

Taki klient właściwie nigdy nie zgadza się na twoją cenę i stara się ją obniżyć. Lubi się targować, odpuszcza, kiedy czuje, że osiągnie cel.

Praca z takim typem klienta może być trudna, jednak zdecydowanie pomoże tutaj stanowczość. Jeśli klient chce się targować - pozwólmy mu na to, ale już z góry ustalmy granicę, do której możemy dojść i jasno dajmy do zrozumienia, że nie możemy zejść niżej.

Pracownicy

Pracownik co prawda pyta o ofertę, jednak tak naprawdę władzę nad jego decyzją ma szef/przełożony. W związku z tym dowie się wszystkiego, ale na pewno nie podejmie decyzji.

Jeśli więc wiemy, że nie rozmawiamy z osobą decyzyjną, postarajmy się odpowiedzieć na wszystkie pytania tej osoby, jednak nastawmy się na to, że najpewniej w razie transakcji będziemy już rozmawiać z szefem czy innym przełożonym.

Typy klientów w pewnym stopniu pozwalają nam przygotować się do pracy, mieć w zanadrzu metody negocjacji, pozwalają również na zatrzymanie klienta na dłużej. Dzięki temu nasza praca jest efektywniejsza. Warto więc zapoznać się z typologiami i być przygotowanym na spotkanie. To naprawdę może nam pomóc!