Nie jest tajemnicą, jak ogromną wagę przywiązujemy do atmosfery w pracy. Spędzamy w niej większość naszego dnia, nic więc dziwnego, że chcemy pracować w spokoju, z ludźmi, których lubimy i szanujemy z wzajemnością. W innym wypadku praca staje się niemal karą, a my czujemy się po prostu źle. Jaka może być tego przyczyna? Jest ich wiele, ale często mogą to być toksyczni ludzie w pracy. Co ich cechuje i jak sobie z nimi radzić? Odpowiadamy na to pytanie!

Jak się zachowują toksyczni ludzie w pracy?

Toksyczni ludzie w pracy to osoby, które sprawiają, że codziennie rano odczuwamy stres i niechęć przed przekroczeniem progu miejsca pracy. Skutecznie uprzykrzają nam dni, sprawiają, że jesteśmy podenerwowani i spada nasza efektywność. Co robią takie osoby?

Często są to pracownicy z pozoru bardzo życzliwi, którzy jednak tak naprawdę starają się nami rządzić i manipulować. Nie szanują innych i traktują ich bardzo przedmiotowo, ale uśmiech czy kilka miłych słów może sprawić, że współpracownik pomyśli, że w rzeczywistości to w nim musi tkwić jakiś problem - w końcu ktoś jest miły, a w jakiś sposób wzbudza w nas gniew i stres.

Innym rodzajem toksycznych ludzi w pracy są osoby, które wydają się nam przyjazne, często z nami rozmawiają, pytają o to, co robimy i w jaki sposób, wysłuchują naszych pomysłów, po czym bez skrupułów przedstawiają nasze plany i pomysły jako swoje lub wprowadzają je do firmy bez naszej wiedzy. W tym momencie całe pochwały spadają na nich, a my nie mamy możliwości odkręcenia tego.

Toksyczny współpracownik może również nie chować się pod płaszczem życzliwości. Pokazuje, że chce sprawować kontrolę nad tym co robimy, obraża nas, podaje w wątpliwość nasze kompetencje, upokarza na oczach innych i wybucha. Trudno z nimi normalnie porozmawiać, tacy ludzie nie mają problemu, żeby wytknąć komuś błędy i robią to w prześmiewczy sposób.

Toksyczni ludzie w pracy mogą również robić wiele, aby utrudnić nam wykonywanie zadań. Albo nie chcą zupełnie przystosować się do nowych metod pracy i przez to znacznie wydłużają jej czas, albo liczą na to, że ktoś zrobi wszystko za nich i nie robią niemalże nic.

Są to również ludzie, którzy uwielbiają plotki i intrygi. Starają się wyciągnąć od każdego jak najwięcej wiadomości i z prędkością światła podają je dalej, nawet jeżeli są bardzo prywatne.

Tego rodzaju współpracownicy często wybierają sobie jedną ofiarę. Zdarzyć się jednak może tak, że działają na szkodę całego zespołu i u wszystkich powodują dodatkowy stres.

Zła atmosfera pracy - konsekwencje

Toksyczni ludzie w pracy skutecznie psują jej atmosferę. Im gorzej czujemy się w miejscu pracy, tym więcej konsekwencji za tym idzie. Jeżeli jesteśmy narażeni na działania takich osób, zwiększa się nasz poziom stresu, jesteśmy podenerwowani, nie możemy się skupić, spada nasza efektywność, wyżywamy się na naszych bliskich, mamy kiepski humor, który może przerodzić się nawet w depresję! Słabo sypiamy, odczuwamy ciągłe zmęczenie, pojawić się mogą również dolegliwości fizyczne, jak np. ból głowy.

Skąd biorą się toksyczni ludzie w pracy?

Dlatego ludzie stają się toksyczni? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Często jednak są to osoby, które mają o sobie za wysokie mniemanie lub wręcz przeciwnie - nie wierzą w siebie, w swoje umiejętności, łakną pochwał i dobrych słów. Warto przyjrzeć się takiej osobie i spróbować wyczuć, czego potrzebuje. Czasami nawet pochwała może sprawić, że dana osoba zmieni swoje zachowanie, a sytuacja i atmosfera staną się jaśniejsze.

Toksyczni ludzie w pracy - jak sobie radzić na co dzień?

Co możemy zrobić, kiedy musimy współpracować z toksycznymi ludźmi? Jest kilka sposobów, które mogą nam pomóc.

  1. Jeżeli możemy, ignorujmy taką osobę i rzeczy, które mówi, wykonujmy swoje obowiązki w taki sposób, żeby do niczego nie mogła się przyczepić, sygnalizujmy sami, że gdzieś popełniliśmy błąd - toksyczna osoba nie będzie mogła wtedy wykorzystać tego przeciwko nam.

  2. Jeśli mamy wątpliwości co do czyjejś życzliwości, nie dzielmy się swoimi pomysłami i rozwiązaniami związanymi z pracą. Nie mamy przecież pewności, że nie zostaną wykorzystane wbrew naszej woli.

  3. Unikajmy plotek. Jeśli toksyczna osoba zaczyna obmawiać kogoś w naszej obecności, szybko zmieńmy temat, najlepiej na taki, który jest związany z tą osobą. Toksyczni ludzie często uwielbiają mówić o sobie. Jeżeli już dyskutujemy, starajmy się w ogóle nie mówić o sobie, skupiać się na drugiej osobie i pracy jaką wykonujemy. Nie mówmy nic złego, o nikim. Nawet jeżeli jesteśmy bardzo źli, nie mamy pewności, że nasze słowa nie zostaną przekazane dalej.

  4. Jeżeli toksyczna osoba łaknie pochwał, co jakiś czas powiedzmy coś dobrego o jej pracy. Nawet, kiedy do końca nie jesteśmy entuzjastycznie nastawieni do tego pomysłu, to naprawdę może pomóc.

  5. Postarajmy się popracować nad sobą. Nasze zmiany mogą spowodować zmiany u innych. Każdy taki proces warto zaczynać od siebie.

  6. Pokazujmy, że jesteśmy pozytywnie nastawieni do pracy, nieważne co się dzieje. Im trudniej będzie nas wyprowadzić z równowagi i pozbawić dobrego nastroju - tym lepiej.

  7. Zastanówmy się nad swoim zachowaniem. Czasami trudno to przyznać, ale zachowania innych osób mogą być w dużej mierze naszą winą. Może zrobiliśmy lub powiedzieliśmy coś nie tak? Warto to przemyśleć i jeżeli rzeczywiście może tak być, porozmawiać z innymi i wszystko wyjaśnić.

Może zdarzyć się tak, że toksyczni ludzie w pracy będą nas wykańczać psychicznie i nie będziemy w stanie temu przeciwdziałać. W takiej sytuacji warto pomyśleć o zmianie pracy, ponieważ wykonywanie zadań w takiej atmosferze nie przyniesie nam niczego dobrego.