Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Nowe zawody – czym zajmują się ich przedstawiciele?

Świat idzie do przodu, rozwija się, nie inaczej jest z rynkiem pracy. Pojawiają się więc wciąż nowe zawody, które jeszcze kilka lat temu albo wcale nie istniały, albo dopiero zaczynały się rozwijać. W takim razie nic w tym dziwnego, że niektóre ich nazwy mogą nic nam nie mówić. Nie zawsze wiemy, czym dokładnie zajmują się przedstawiciele tych profesji. W niniejszym artykule przybliżymy kilka z nich! 

Nowe zawody to zawody przyszłości?

Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy zawody, które powstały stosunkowo niedawno, pozostaną długo na rynku. Tym samym nie jest też do końca możliwe pewne stwierdzenie, że to zawody przyszłości. Świat tak dynamicznie się zmienia, że nie wszystko da się przewidzieć. Jednak aktualnie są to profesje, które cieszą się często dużą popularnością. 

Czym zajmują się przedstawiciele nowych profesji?

Czym więc zajmują się przedstawiciele nowych profesji? Przedstawiamy nasz przegląd nowych zawodów!

Influencer

Influencer to stosunkowo nowe pojęcie, a przedstawicieli tej profesji jest tak wielu (w tym wielu nieprofesjonalnych), że często nie są traktowani oni poważnie. Jednak nie da się ukryć, że influencerzy mają duży wpływ na zachowanie i zakupy swoich odbiorów, którego nie da się pominąć. Co oznacza ta nazwa? Są to wpływowe osoby, które oddziałują na decyzje swojej społeczności. Mogą to być blogerzy, osoby posiadające konto na Instagramie, youtuberzy itp.

Youtuber/Vloger

Coraz częściej pracą na pełny etat jest także vlogowanie, czyli nagrywanie filmików na przeróżne tematy, najczęściej na platformie YouTube. Odnaleźć tam można wszystko – od makijażu przez urządzanie mieszkania. Zainteresowanie tą formą jest bardzo duże, a nowi youtuberzy wyrastają jak grzyby po deszczu. 

Bloger

Dzisiaj już nie aż tak bardzo popularny zawód jak jeszcze kilka lat temu, jednak mimo wszystko nadal jego przedstawiciele radzą sobie bardzo dobrze (wielu z nich przeniosło się na inne platformy, takie jak Instagram czy wspomniany powyżej YouTube). Ich praca polega na tworzeniu wpisów na blogi, w różnej formie.

Podcaster

Podcasty rozwijają się w Polsce od niedawna i są coraz popularniejsze. W związku z tym niektórzy twórcy zajmują się tworzeniem ich pełnoetatowo. Podcast jest rodzajem audycji internetowej, często publikowanej w odcinkach. 

Broker informacji

Nie tak nowym, jednak z pewnością bardzo przydatnym w dzisiejszych czasach zawodem jest broker informacji. Zalewają nas one z każdej strony, więc osoby, które potrafią je wyszukiwać i weryfikować, są na wagę złota. 

Personal shopper

Personal shopper to osobisty asystent zakupów. Pomaga zazwyczaj dobrać garderobę osobie, która tego potrzebuje. Zajmuje się stylizowaniem, dokonuje też zakupów. Wiele osób poszukuje nowego stylu, chce ubierać się spójnie, z klasą, jednak same nie potrafią tego zrobić. W takim przypadku zatrudniają personel shoppera. 

Wedding planner 

Wedding planner czyli osoba, która planuje śluby i wesela. Zajmuje się tak naprawdę każdym elementem tych uroczystości, jest w stałym kontakcie z państwem młodym i stara się spełnić ich życzenia. 

Groomer

Choć groomer może brzmieć obco, z pewnością zawód fryzjera psów już niewiele osób zaskoczy. Nasi pupile również czasami potrzebują stylisty.

Animator

Animator zazwyczaj zajmuje się zaplanowaniem imprez i spotkań, aby uczestnicy dobrze się bawili. Często organizuje on czas dla dzieci i młodzieży (na przykład kiedy osoby dorosłe uczestniczą w weselu, ich dzieci mogą spędzać czas z animatorem). Zawód ten wymaga ogromnej kreatywności. 

Fundraiser

Fundraiser zajmuje się pozyskiwaniem funduszy – wypełnia wnioski, pozyskuje darowizny, dofinansowania itp. 

Coolhunter

Coolhunter poszukuje trendów. Taka osoba obserwuje grupę osób i wyłapuje trendy w stylu życia, ubiorze itp. 

Specjalista ds. social mediów 

Specjalista ds. social mediów to także nowy zawód, który wykształcił się na przestrzeni ostatnich lat. Osoba, która się tym zajmuje, odpowiada za wizerunek marki w mediach społecznościowych. Rozmawia z odbiorcami, tworzy posty, śledzi trendy. 

Traffic manager

Obco brzmiący może być też traffic manager. Zajmuje się on analizowaniem i obserwowaniem ruchu na stronie internetowej i aktywności internautów. Ocenia jakość danej strony i zainteresowanie nią odbiorców.

Nowych zawodów jest całe mnóstwo. Warto śledzić nowości, być może początkowo nic nie mówiąca nam nazwa okaże się nowym zawodem, który będzie dla nas idealny!