PIT-11 w sytuacji, gdy stosunek pracy jest rozwiązany w trakcie roku
Byłem zatrudniony w firmie na podstawie umowy o pracę do końca stycznia 2024 roku. W jakim terminie powinienem otrzymać informację PIT-11? Czy otrzymam deklarację w trakcie bieżącego roku, czy pracodawca wystawi ją dopiero do końca lutego 2025 r.?
Jan, Warszawa
Płatnicy podatku dochodowego za pracowników są zobowiązani obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy. Po zakończeniu roku sporządzają informację o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy na formularzu PIT-11 (jeżeli nie dokonują rocznego obliczenia podatku).
PIT-11 w trakcie roku tylko na wniosek pracownika
Ustawodawca przewidział możliwość wystawiania w trakcie roku informacji PIT-11 jedynie w sytuacji, gdy były pracownik wystąpi z takim wnioskiem - pracodawca zazwyczaj nie sporządza jej w trakcie roku.
Płatnik podatku dochodowego nie ma obowiązku wystawienia informacji PIT-11 w przypadku ustania w ciągu roku podatkowego obowiązku poboru zaliczek na podatek dochodowy.
Pracodawca jedynie na pisemny wniosek podatnika w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku płatnik sporządza i przekazuje podatnikowi PIT-11. Żaden z przepisów nie określa jednak terminu, w którym były pracownik powinien złożyć wniosek o wystawienie PIT-11.
PIT-11 przed likwidacją działalności
Także gdy płatnik likwiduje działalność przed końcem lutego następnego roku, nie ma obowiązku złożenia PIT-11 do dnia zaprzestania działalności.
Jedynie jeżeli płatnik zatrudniał pracowników na podstawie umów cywilnoprawnych i zaprzestał działalności przed końcem lutego następnego roku, musi przesłać informację PIT-11 podatnikowi i urzędowi skarbowemu przed zakończeniem działalności.
Również gdy płatnikiem od przychodów ze stosunku pracy jest osoba prawna lub spółka osobowa, powinna wystawić PIT-11 do dnia ustania bytu prawnego.
Samo zakończenie umowy o pracę w trakcie roku, jeżeli pracownik nie złożył wniosku, nie obliguje pracodawcy do sporządzenia deklaracji PIT-11.