Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Polskie firmy rodzinne a innowacje

35% polskich firm rodzinnych deklaruje, że bardzo dużo uwagi poświęca innowacjom oraz obszarowi badań i rozwoju. W skali światowej takie podejście wyraża co piąte przedsiębiorstwo o wspomnianym profilu. Jakie cechy tego typu organizacji wpływają na ich podejście do poszukiwania nowych czy nietypowych rozwiązań?

Horyzont czasowy

Nie tylko polskie firmy rodzinne, ale i biznesy o takim charakterze w innych krajach często skupiają się na długofalowym rozwoju i utrzymaniu przedsiębiorstwa przez wiele pokoleń. Taki horyzont czasowy pomaga w myśleniu o długoterminowych projektach i inwestycjach w innowacje, które mogą nie przynosić natychmiastowych zysków.

Z drugiej jednak strony niektóre polskie firmy rodzinne ze względu na swoją długą historię i tradycję trzymają się znanych im i stosowanych od lat rozwiązań. Dlatego też mogą być bardziej ostrożne w wprowadzaniu zmian i innowacji, aby zachować spójność ze swoimi pierwotnymi wartościami i kulturą.

Stabilność i kultura zaufania

Dogodne warunki dla podejmowania ryzyka związanego z innowacjami może stwarzać stabilność finansowa, którą charakteryzuje się wiele polskich firm rodzinnych. Ich długoterminowe planowanie i odpowiednie zasoby finansowe niejednokrotnie przekładają się na decyzje o inwestycjach w procesy innowacyjne. Istotne jest też zaufanie między członkami zespołu. Odpowiednia współpraca ułatwia transfer wiedzy tak ważny w procesach innowacyjnych.

Zaufanie odnosi się jednak nie tylko do relacji wewnątrz organizacji, ale i tych, które nawiązuje z otoczeniem. Wielu przedsiębiorców rodzinnych aktywnie angażuje się w codzienną działalność swoich firm, co może pomóc im w lepszym zrozumieniu potrzeb klientów i identyfikowaniu luk rynkowych, które mogą prowadzić do innowacyjnych rozwiązań.

Innowacje, ale jakie?

Choć dla niektórych firm rodzinnych adaptacja do zmian może być wyzwaniem, wiele z nich podejmuje kroki w celu wdrożenia innowacyjnych rozwiązań. Przykłady mogą obejmować modernizację procesów produkcji, wdrażanie nowych technologii, digitalizację operacji, inwestycje w badania i rozwój, a także nawiązywanie partnerstw z innymi firmami, startupami czy instytucjami badawczymi.

Przykładem polskiej firmy rodzinnej otwartej na innowacje w różnych obszarach swojej działalności jest LPP, jedna z najdynamiczniej rozwijających się spółek odzieżowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Organizacja już w 2020 roku za wdrożenie technologii RFID we flagowej marce Reserved nagrodzona została tytułem Orła Innowacji przyznawanym przez redakcję dziennika Rzeczpospolita przedsiębiorstwom, które inwestują w innowacje i dzięki nim budują swoją konkurencyjność nie tylko na polskim, ale także europejskim i światowym rynku. Nagrodzony projekt elektronicznych metek, oparty na autorskim oprogramowaniu, zwiększył wydajność operacyjną salonów Reserved oraz wpłynął na zwiększenie sprzedaży. Spółka z Gdańska od lat pokazuje, że reaguje na bieżące realia, zapotrzebowanie i trendy, a także cały czas się rozwija. Innowacyjne rozwiązania wdraża na różnych polach, np. również w swoich centrach logistycznych, przestrzeniach biurowych czy też w odniesieniu do samej produkcji, poszukując technologii i materiałów bardziej przyjaznych środowisku.

Ważne jest, aby pamiętać, że każda (nie tylko polska) firma rodzinna jest unikalna. Podejście do innowacji może też różnić się w zależności od branży, skali działania czy indywidualnej wizji danego zespołu.

Artykuł sponsorowany