Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Call center - jak wygląda praca w tym miejscu?

Wielu z nas kojarzy call center jako pracę dla studentów i uczniów, którzy dopiero zaczynają swoją obecność na rynku pracy. Jest w tym dużo prawdy, ponieważ zazwyczaj firmy te nie wymagają doświadczenia zawodowego, jednak warto wiedzieć, że to nie tylko miejsce do “przeczekania” na lepszą ofertę, a na takich stanowiskach odnaleźć mogą się również osoby starsze. Jak wygląda praca w call center? Na czym polega? Jakie są jej plusy i minusy? Przeczytaj niniejszy artykuł i przekonaj się.

Czym zajmują się osoby pracujące w call center?

Pracownicy call center zajmują się przede wszystkim obsługą klienta, przy czym możliwości jest naprawdę wiele. Osoby te mogą bowiem obsługiwać połączenia przychodzące i wychodzące - oferować produkty, przedłużenie umów i ich zawarcie, przeprowadzać ankiety, potwierdzać dane marketingowe, pomagać w przypadku awarii, przyjmować reklamacje i zażalenia, rozwiązywać niejasności itd.

Coraz częściej call center to już nie tylko telefoniczna obsługa klienta, ponieważ pracownicy prowadzą również chaty, mailują, wysyłają SMS-y, dlatego coraz częściej mowa już nie tyle o call center, a contact center.

Call center - telefoniczna obsługa klienta.
Contact center - obsługa klienta odbywająca się za pomocą różnych kanałów, nie tylko telefoniczna, lecz także przy pomocy chatów, SMS-ów, mail itp.

Czy call center to praca tylko dla studentów?

Choć call center najczęściej kojarzy się z pracą dla studentów, którzy chcą zdobyć pierwsze doświadczenia, tak naprawdę praca w tym miejscu jest odpowiednia dla osób w każdym wieku.

Nieprawdą jest, że w takim miejscu można jedynie dorobić do czynszu, a o rozwoju nie może być mowy - wręcz przeciwnie. Przede wszystkim już od samego początku pracownicy korzystają z wielu szkoleń, nie tylko umiejętności twardych, lecz także miękkich, zdobywają nowe kwalifikacje, a zarobki w takich miejscach mogą być naprawdę wysokie.

To, ile można zarobić, często zależy od dwóch czynników - liczby podpisanych umów lub znajomości języków. W przypadku sprzedawców, którzy nierzadko dostają premię za każdą podpisaną umowę, wypłata może znacznie wzrosnąć, jeśli potrafią przekonać potencjalnego klienta do zawarcia umowy z firmą.

Poza tym coraz więcej firm zagranicznych korzysta z usług call center w Polsce, ponieważ ich jakość jest wysoka. Jeśli pracujemy, posługując się językiem obcym, możemy znacznie więcej zarobić. Im rzadsza jest znajomość języka, w którym pracujemy, tym większych zarobków możemy się spodziewać.

Możliwości awansu w call center

Tak naprawdę stanowisko konsultanta może być tylko początkiem. Osoby ambitne i chętne do ciągłej nauki szybko mogą awansować, bo nie da się ukryć, że większość z firm przeprowadza wewnętrzną rekrutację na wyższe stanowisko. Konsultant może stać się team leaderem, a następnie przejść do zupełnie odmiennych działów firmy.

Wady i zalety pracy w call center

Nie da się ukryć, że wielu z nas wręcz alergicznie reaguje na konsultantów telefonicznych, których metody bywają dla nas nachalne. Kiedy siadamy po drugiej stronie, lepiej ich rozumiemy, jednak musimy brać pod uwagę, że możemy trafić na klienta niemiłego, wręcz opryskliwego. My musimy jednak zachować spokój i nie dać się sprowokować. Trzeba przyznać, że w takiej sytuacji jest to trudne.

Call center uczy nas pewności siebie, jednak jeśli nie mamy siły przebicia, nie wierzymy w swoje siły, trudno będzie nam przekonać potencjalnego klienta do współpracy z nami.

Zdarzyć się również może, że nasze codzienne codzienne obowiązki będą na tyle powtarzalne, że wpadniemy w rutynę, która zmniejszy naszą efektywność i motywację. W takiej sytuacji przestajemy odczuwać jakąkolwiek przyjemność z pracy.

Jeśli premie przyznawane są od liczby zdobytych klientów, może to prowadzić do niezdrowej rywalizacji, jednym sprawia to satysfakcję, jednak zazwyczaj zabójcze tempo i wyścig szczurów wiążą się ze stresem, spadkiem motywacji i koncentracji.

Dużym plusem jest na pewno fakt, że w przypadku poszukiwania osoby na kierownicze stanowiska, rekrutacja jest głównie wewnętrzna, w związku z czym pracownicy mają szansę na awans i rozwój zawodowy.

Żeby rozpocząć pracę w call center, najczęściej nie jest wymagane żadne doświadczenie zawodowe, w związku z tym łatwo jest dostać w takim miejscu pracę studentom i absolwentom. Dzięki temu mogą zdobyć potrzebne doświadczenie oraz umiejętności, które przydadzą się w przyszłości.

W większość firm tego typu grafik jest elastyczny, więc studenci i osoby uczące się mogą bez problemu dostosować godziny pracy do innych zajęć.

W call center można otrzymywać naprawdę dobre wynagrodzenie. Właściwie każdy z pracodawców oferuje też premie i inne benefity, które skutecznie przyciągają pracowników.

Coraz częściej atmosfera w biurach również wpływa na komfort pracy - urządzane są pokoje przeznaczone do relaksu, nierzadko pracownikom zapewnia się owoce czy inne przekąski, dzięki czemu wielu pracowników przychodzi do pracy z przyjemnością.

Praca w call center, choć momentami trudna, może być więc rozwijająca i ciekawa. Nie powinniśmy przejmować się swoim wiekiem - każdy może spróbować tam swoich sił.