Kiedy dostajemy nową pracę, zazwyczaj bardzo się cieszymy, mamy jednak świadomość, że to jeszcze nie koniec stresów związanych z poszukiwaniami. Nierzadko czeka nas jeszcze okres próbny, podczas którego nasi przełożeni wyrobią sobie o nas opinię i zdecydują, czy zostaniemy na swoim stanowisku. Taka sytuacja wywołuje w pracowniku spory stres, w związku z którym można popełniać błędy, które sprawią, że nie przejdziemy tej próby. Jak zachowywać się, by zatrudniono nas po tym okresie? Jakich reguł warto przestrzegać przez okres próbny? Przeczytaj niniejszy artykuł, by poznać odpowiedzi na te pytania!

Okres próbny to szansa na sukces

Pierwsze dni w nowej pracy często wiążą się z niepewnością. Co zrobić, żeby pracownicy nas polubili, a przełożeni zobaczyli, że naprawdę nadajemy się na dane stanowisko? Warto zastosować się do kilku rad, które mogą nam pomóc.

  1. Jak cię widzą, tak cię piszą
    Strój często świadczy o naszym profesjonalizmie. Jeżeli ktoś widzi, że już od pierwszego dnia przestrzegamy dress code’u, nasze rzeczy są wyprasowane, czyste, unikamy dresów czy mamy uczesane włosy, od razu współpracownicy patrzą na nas inaczej. Elegancja zawsze jest w cenie, a my pokazujemy, że naprawdę chcemy zaprezentować się jak najlepiej. Jak bardzo byśmy się przed tym nie bronili, ludzie oceniają nas na pierwszy rzut oka właśnie po wyglądzie, w związku z tym nie dajmy im powodu, aby to wrażenie zepsuć.

  2. Nie graj
    Kiedy zaczynamy nową pracę, czujemy, że mamy czystą kartę. Taka sytuacja może sprawić, że udajemy kogoś, kim nie jesteśmy. O ile przez krótki czas to mogłoby się udać, tak na dłuższą metę schowanie swojego prawdziwego ja jest po prostu męczące. Prędzej czy później okaże się, że twoja natura jest zupełnie inna, co prawdopodobnie nie zostanie odebrane pozytywnie. Nie staraj się do nikogo upodobnić, bądź sobą.

  3. Nikt nie lubi, kiedy się go nie słucha
    Do nowego pracownika często zostaje przydzielona osoba, która tłumaczy mu cały system pracy i do której można zwrócić się z każdą wątpliwością. Warto dokładnie słuchać, co taka osoba ma do powiedzenia i notować to, co najważniejsze. Jeżeli 5. raz zapytamy o to samo, z pewnością nie wzbudzimy sympatii. Dodatkowo może to zostać odczytane jako brak zainteresowania i zaangażowania w powierzone zadania.

  4. Pytaj, jeżeli masz wątpliwość
    Z pewnością każdemu jest głupio, jeżeli chce o coś zapytać 10 raz tego samego dnia. Warto jednak pamiętać, że współpracownicy wiedzą, iż jesteś nowy w pracy i nie musisz, a nawet nie możesz wiedzieć wszystkiego. W związku z tym, zamiast samemu próbować godzinami coś, co mógłbyś zrobić szybciej i sprawniej - pytaj. Zapytaj również o kulturę organizacyjną, o wszelkie niepisane zasady, właściwie wszystko, co cię interesuje. Pamiętaj jednak o punkcie 3. Zapamiętuj odpowiedzi, zapisuj je w razie konieczności. Nikt nie będzie ci mówił tego samego w nieskończoność.

  5. Integruj się
    Wiele osób, wymieniając czynniki motywujące ich do pracy, na wysokim miejscu umieszcza atmosferę, jaka panuje wśród współpracowników. W związku z tym nowa osoba, która rozpoczyna pracę i od początku stroni od ludzi, od razu sprawia, że pojawia się zupełnie niepotrzebny dystans. Oczywiście możesz się obawiać, że na wspólnym spotkaniu po pracy będziesz się nudzić, w końcu nie znasz grupy, jesteś obcą osobą, ale jeżeli dostaniesz zaproszenie - przyjmij je. Poznawaj ludzi, zapamiętuj ich imiona, bądź miły, uśmiechaj się, a już na pewno nie wdawaj się w plotki, nie zaogniaj konfliktów. Daj się poznać z najlepszej strony.

  6. Nie wywyższaj się
    Być może wiesz więcej i lepiej, być może w twojej dawnej pracy organizacja była lepsza, ale to nie powód, by patrzeć na ludzi z góry, strofować ich, mówić, co mają robić. Pokora jest bardzo istotna, nie można o niej zapominać.

  7. Przyznaj się, jeżeli popełniłeś błąd
    Okres próbny
    to twoje początki, nic więc dziwnego, że możesz się pomylić, zrobić coś nie tak. Nie próbuj jednak zamieść tego pod dywan, poproś o pomoc, przyznaj się do błędu, wspólnie na pewno uda się go rozwiązać.

  8. Nie zapominaj o budziku
    Jeżeli chcesz pokazać, że zależy ci na pracy, szanuj czas innych i siebie. Oczywiście wszyscy wiemy, że czasami wszystko idzie nie tak, a nieprzewidziane sytuacje mogą się zdarzyć, więc i spóźnienie może mieć miejsce, jednak gdy zdarza się niemal codziennie, przez co opóźnia to pracę całego zespołu, pokażesz jedynie, że nie jesteś osobą, której można zaufać.

  9. Wykaż inicjatywę
    Interesuj się tym, co dzieje się w firmie, jakie działania podejmuje, co się dzieje. Pokaż, że chcesz być częścią społeczności. Proponuj nowe rozwiązania, jeżeli coś wpadnie ci do głowy, a kiedy wydaje ci się, że znasz odpowiedź na problem, nie bój się jej wypowiedzieć. Pokaż, że jesteś kreatywny, nie lubisz monotonii i naprawdę chcesz identyfikować się z miejscem, w którym pracujesz.

  10. Nie leń się
    Na początku często zdarza się, że nowy pracownik dostaje zadania, które wykonuje szybko, po czym właściwie nie ma co ze sobą zrobić. Nie znaczy to jednak, że możesz się lenić i obijać. Pokaż, że jesteś gotowy do pomocy, zapytaj współpracowników, czy jest coś, co możesz dla nich zrobić.

Pamiętajmy jednak, że nie nawet jeżeli zostaniemy przyjęci po okresie próbnym, nie oznacza to, że nikt nie może nas już zwolnić, a my możemy odpuścić. Nic bardziej mylnego. W każdej chwili umowa może nam zostać wypowiedziana. W związku z tym warto stosować się do powyższych metod cały czas i być dobry pracownikiem nie tylko przez okres próbny.