Poradnik Pracownika

Poznaj czynniki, które sprawiają, że kochamy naszą pracę

Niektórym trudno w to uwierzyć, ale wielu pracowników naprawdę lubi to, co robi zawodowo. Spełniają się, czują, że znaleźli się w odpowiednim miejscu. To idealna sytuacja, jeśli bowiem jest w nas pasja, praca staje się przyjemnością. Co sprawia, że dobrze czujemy się na swoim stanowisku? Przedstawiamy czynniki, które sprawiają, że kochamy naszą pracę!

Czynniki, które sprawiają, że kochamy swoją pracę

W pracy spędzamy większość swojego dnia. Choć teoretycznie jest to zazwyczaj ⅓ doby, jeśli weźmiemy pod uwagę chociażby dojazd i sen, okazuje się, że czasu dla siebie nie zostaje nam zbyt wiele. Dlatego też bardzo cenimy sobie takie stanowiska, które sprawiają, że czujemy się zadowoleni z tego, co robimy. Przychodzimy do biura z przyjemnością i wykonywanie naszych obowiązków nie jest katorgą. Trudno być w pełni zaangażowanym i szczęśliwym, kiedy przez długie godziny w pracy marzymy tylko o tym, by w końcu z niej wyjść. Poznaj czynniki, które sprawiają, że kochamy naszą pracę.

Atmosfera miejsca pracy

Dobra atmosfera w miejscu pracy to jeden z głównych czynników motywacyjnych dla wielu pracowników. Jest wymieniany częściej niż dobre wynagrodzenie czy premie. Tak jak już wspominaliśmy powyżej, spędzamy w pracy większość dnia. Chcemy by było miło, by ludzie się do nas uśmiechali, by z każdym można było porozmawiać. Nie chodzi o wielkie przyjaźnie, ale o świadomość, że nikt nie jest dla nikogo wrogiem i zarówno z sukcesami, jak  porażkami nie zostaniemy sami. Dzięki temu jesteśmy bardziej zmotywowani i zaangażowani. Kiedy panuje atmosfera wyścigu szczurów, na porządku dziennym są kłótnie czy plotki, przychodzimy do miejsca pracy zestresowani, niepewni. Lepiej też pracuje nam się zespołowo w grupie osób, która się lubi i szanuje. Nawet kiedy zadania są trudne, łatwiej je wykonywać, kiedy wiemy, że możemy na siebie liczyć.

Przełożeni

Niekoniecznie zależy nam na tym, byśmy mogli z przełożonym pójść na piwo po pracy. Oczywiście przyjaźń z szefem jest możliwa, w końcu wszyscy jesteśmy ludźmi i czasami mniej lub bardziej świadomie łapiemy doskonały kontakt. Jednak abyśmy czuli się w pracy dobrze, wystarczy, aby kierownictwo nas słuchało, jasno mówiło, czego od nas oczekuje, potrafiło bez problemu i na bieżąco wyjaśniać, co robimy źle i chwalić, kiedy idzie nam dobrze. Jeśli dodatkowo nie ma między nami spięcia, możemy rozmawiać, jak równy z równym i zgłosić się z problemem, na pewno od razu czujemy się lepiej. Dużo słyszy się o przełożonych wywyższających się, uważających, że grono pracowników to tylko nic nieznaczące trybiki w maszynie. Wtedy czujemy, że pomoc i wsparcie nie jest możliwe, co nie tylko powoduje niepotrzebny stres, lecz także zagubienie i poczucie, że każda, nawet najmniejsza porażka, skończy się zwolnieniem.

Odpowiedzialność, ale też nauka na błędach

Lubimy, kiedy przełożeni pokazują, że nam ufają. Często dzieje się tak poprzez przekazanie nam odpowiedzialności za pewne kwestie. Kiedy musimy pytać o każdą, nawet najmniejszą kwestię, jak zamówienie nowej myszki, mamy wrażenie, że jesteśmy stale kontrolowani. To oznacza często dla nas, że przełożeni nie ufają nam i naszym umiejętnościom. Dlatego, kiedy stajemy się za coś odpowiedzialni, nierzadko czujemy się tym samym doceniani. Z drugiej strony jednak to zwiększa ryzyko błędu, co może stresować. W końcu jeśli coś pójdzie nie tak, wszystko spadnie na nas.

Dlatego też cenimy sobie takie firmy, w których mamy możliwość popełnienia błędu i nauki na nim. Oczywiście wszystko zależy od stanowiska i czasami może nas to dużo kosztować, jednak w wielu przypadkach wszystko da się naprawić. Jeśli tylko kadra zarządzająca nam na to pozwoli. Nikt nie jest nieomylny i każdemu może się zdarzyć popełnienie błędu. To, jak wyjdzie nam próba naprawy, zależy również od atmosfery w pracy. Świadomość, że będzie nam to umożliwione, sprawia, że zdecydowanie łatwiej się nam pracuje.

Jasny cel pracy i wymagania

Lubimy jasność. Chcemy wiedzieć, czego się od nas oczekuje. Przełożeni powinni dokładnie określić, co mamy zrobić. A najlepiej dodatkowo wytłumaczyć nam, dlaczego akurat to. Cel naszych zadań musi być jasny. Zdarza się, że wykonujemy zadania, które są monotonne, wydają się zupełnie bezsensowne, jednak w perspektywie celu jednak nabierają znaczenia i wiemy, dlaczego znalazły się one w naszym harmonogramie. Poczucie, że wiemy, co robimy, zwiększa naszą efektywność.

Aranżacja biura i organizacja miejsca pracy

Coraz większe znaczenie ma to, jak wygląda miejsce pracy. Jego organizacja jest ważna nie tylko ze względów ergonomicznych. Pracownik spędza w biurze długie godziny i jeśli jest ono zaaranżowane w odpowiedni sposób, jest znacznie bardziej zmotywowany do pracy.

Firmy decydują się na dodatkowe pomieszczenia, na przykład strefę ciszy i relaksu, nie bez powodu. Czasami nawet nieciekawe zadania wykonuje się z wielką chęcią, jeśli okoliczności temu sprzyjają.

Kursy i szkolenia

Wszyscy chcemy się rozwijać. A jeśli nie wszyscy, to na pewno większość z nas. Dlatego też jeśli firma daje nam taką możliwość, jesteśmy z niej bardzo zadowoleni. Kochamy swoją pracę często właśnie dlatego, że szef ciągle wysyła nas na szkolenia i kursy, które podnoszą poziom naszej wiedzy. Nie dopuszczamy do sytuacji, w której odczuwamy stagnację i zmęczenie ciągle tymi samymi zadaniami i obowiązkami.

Spełnienie naszych ambicji

Niektórzy z nas najlepiej czują się, kiedy mogą spełnić swoje ambicje. Jeśli robią coś, co wymaga wielkiego zaangażowania i jest niezwykle ważne, czują się spełnieni i na właściwym miejscu. Wtedy nawet jeśli są zawaleni pracą i tak odczuwają radość z tego, co robią. Ma to dla nich duży sens, odczuwają, że mają misję do spełnienia.

Poczucie, że jesteśmy doceniani

Lubimy być chwaleni. Chcemy wiedzieć, że nasza praca jest doceniana. Jeśli przełożeni o to dbają, łatwiej nam pokochać swoje zajęcie. Wtedy wiemy, że pracujemy dobrze i chcemy być jeszcze lepszymi.

Pokochanie swojej pracy nie jest trudne i daje nam dużą satysfakcję. Ma na to wpływ nie tylko nasze nastawienie, lecz także atmosfera miejsca w jakim przyszło nam pracować. Pracownik lubiący swoje obowiązki to skarb – będzie zaangażowany i zmotywowany do codziennej pracy.

 

Strzałka