Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Efektywny pracownik - kiedy nasza skuteczność się zwiększa?

Im szczęśliwsi się czujemy, tym lepiej wykonujemy swoje obowiązki. Dlatego też ważna jest dla nas motywacja do działania, atmosfera w firmie i poczucie, że mamy coś do powiedzenia. Nie da się ukryć, że pracownik, który dobrze czuje się w swoim miejscu pracy, to efektywny pracownik. Pracodawcy z kolei doskonale o tym wiedzą i starają się zrobić wszystko, aby jego podwładni czuli się jak najlepiej i dbają o odpowiedni poziom motywacji. Wielu pracowników pracuje, wykonując tylko narzucone mu z góry zadania, chce je odhaczyć i uciec do domu, wielu z nas nie angażuje się w życie firmy, a z perspektywy pracodawcy jest to istotne, ponieważ im większa identyfikacja i zaangażowanie, tym skuteczniejsza praca, a tym samym - większa szansa na sukces firmy. Poza tym wielu z nas spędza w pracy większość swojego dnia, doskonale więc jeśli odczuwamy w niej spełnienie i czujemy, że pracujemy po coś.

Efektywny pracownik dzięki odpowiedniej motywacji

Co może sprawić, że nasza skuteczność się zwiększy? Pracodawcy mają świadomość, że efektywny pracownik jest przede wszystkim odpowiednio zmotywowany do wykonywania swoich zadań. Dlatego też niezwykle ważne jest stworzenie systemu motywacji dostosowanego do danej firmy. Należy poznać pracownika i przekonać się, co sprawi, że będzie chciał jak najlepiej wykonywać swoje obowiązki. 

Pieniądze to nie wszystko

Kiedy mówi się o czynnikach, które mogą nas zmotywować do pracy, wielu osobom przychodzi na myśl, że najlepszym sposobem jest odpowiednie wynagrodzenie i dodatki płacowe. Jednak coraz częściej pracownikom chodzi nie tylko o pieniądze. Oczywiście, nie ma wątpliwości, że podejmujemy pracę, bo musimy zarabiać, pieniądze są niezbędne do życia, jednak tak naprawdę coraz częściej chodzi nam o coś zupełnie innego, dostrzegamy problem w innych kwestiach, a wynagrodzenie - choć motywujące i bardzo istotne - nie dla wszystkich stoi na pierwszym miejscu.

Atmosfera w miejscu pracy

Tak jak wspominaliśmy, w pracy spędzamy większość swojego dnia, w związku z tym chcemy się czuć tam jak najlepiej. Nie chodzi o to, by czuć się jak w domu, zbyt swobodnie, ale o to, by wiedzieć, że idziemy do miejsca, gdzie jesteśmy szanowani, lubiani, nasze zdanie się liczy, tworzymy grupę ludzi dążących do jednego celu, bez wyścigu szczurów i niepotrzebnej rywalizacji. Chcemy wiedzieć, że możemy zwrócić się do kogoś z prośbą o pomoc, możemy na siebie liczyć, dzięki czemu praca przebiega sprawnie, a efektywny pracownik nie jest niczym niecodziennym.

Dbanie o rozwój

Czynnikiem motywacyjnym jest również świadomość tego, że przełożeni chcą, abyśmy się stale rozwijali i ten proces nam umożliwiają - na przykład organizując szkolenia, konferencje czy kursy. Chcemy podnosić swoje kompetencje, co niestety nie zawsze jest łatwe, kiedy robimy to na własną rękę.

Jasno określony cel pracy

Efektywny pracownik wie, dlaczego wykonuje swoje zadania i nawet jeśli są one nieco monotonne lub bardzo wyczerpujące, ma on świadomość, że robi to wszystko po coś, jest to krok do wyznaczonego punktu.

Chcemy wiedzieć, jaki jest cel naszej pracy, powinien być więc on jasno określony przez pracodawcę. Pracowanie dla samej pracy może zniechęcać. Co jeśli poświęcimy na coś mnóstwo swojego czasu, a okaże się, że tak właściwie było to niepotrzebne? Jaką mamy pewność, że taka sytuacja się nie powtórzy?

Benefity pozapłacowe

Zdajemy sobie coraz częściej sprawę z tego, jak ważny jest balans między pracą a życiem prywatnym, dlatego cenimy sobie coraz bardziej takie benefity, jak karty na zajęcia sportowe, bilety na wydarzenia kulturalne czy kursy obejmujące zagadnienia spoza obszaru naszych obowiązków. Dzięki temu możemy się rozluźnić, naładować baterie i naprawdę odpocząć, by pracować efektywniej. Zmęczeni z pewnością nie będziemy mogli wykorzystać wszystkich naszych możliwości.

Odpowiednia organizacja pracy

Nic tak nie rozprasza i odciąga od wykonywanych zadań, jak chaos. Nie wiemy, co mamy robić, dostajemy zbyt mało zadań lub tak dużo, że choćbyśmy przedłużyli dobę i tak nie uda nam się wszystkiego wykonać. Ktoś ciągle od nas czegoś chce, dokłada coś nowego, nikt właściwie nie ma pojęcia, co powinien robić w danej chwili. Trudno w takim momencie o efektywność, koncentrację i zaangażowanie w powierzoną pracę. Odpowiednia organizacja i obieg informacji są niezwykle istotne nie tylko dla motywacji pracowników, lecz także dla działania całej firmy.

Wolna ręka i mniejsza kontrola

Zadowolony i efektywny pracownik jest wtedy kiedy wiem, że jego praca jest ceniona i w niektórych kwestiach możemy sami podejmować decyzje. Jeśli możemy decydować o pewnych aspektach naszej pracy, przekonujemy się, że przełożeni ufają naszym kompetencjom. Dodatkowo wolimy, kiedy kontrola naszej pracy nie jest ścisła, kiedy nikt nie przypatruje się za naszymi plecami, co dokładnie robimy w danej chwili. Nie chodzi o to, że chcemy kogoś oszukać, nie mamy ochoty pracować, jednak cenimy sobie swobodę. Trudno pracować skutecznie, kiedy jesteśmy zestresowani, a ciągła kontrola z pewnością nie pozwala na rozluźnienie.