Poradnik Pracownika

Złe nawyki pracy - przełam je!

Wykonywanie obowiązków w pracy często jest męczące i sprawia trudności. W wielu przypadkach takiego stanu rzeczy przyczyną są złe nawyki wyrobione przez lata pracy. Niekiedy złe nawyki przychodzą wraz z nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Przykładowo jeszcze kilkanaście lat temu nie istniał problem nadmiernego korzystania ze smartfonów czy portali społecznościowych w czasie pracy. Jakie złe nawyki w pracy występują najczęściej? Jak sobie z nimi radzić?

Złe nawyki w pracy a brak odpowiedniego rozplanowania pracy

Jednym z podstawowych złych nawyków, jakie utrudniają pracę jest chaotyczne działanie. Do czego może doprowadzić takie działanie? Przede wszystkim do opóźnień w pracy, które grożą tym, że nie zostanie dotrzymany deadline wyznaczony dla konkretnego zadania. Jednak chaotyczna praca może również doprowadzić do tego, że zostanie pominięty jakiś istotny element, od którego będzie zależał wynik pracy nie tylko nasz, ale i całego zespołu. Dlatego, kiedy tylko dostanie się jakieś zadanie do wykonania, warto przygotować sobie odpowiedni plan działania, który będzie obejmował również przerwy w pracy. W planie dobrze jest też uwzględnić czas, jaki trzeba będzie poświęcić na ewentualne poprawki. Pod uwagę trzeba wziąć także to, że może zdarzyć się coś nieprzewidzianego np. inne pilniejsze zadanie do wykonania. Pozwoli to uniknąć opóźnień związanych właśnie z takimi zdarzeniami.

Nie odkładaj niczego na później

Z pierwszym opisanym zjawiskiem wiąże się również drugie, które znacznie utrudnia wykonywanie pracy. Jest to mianowicie prokrastynacja, czyli odwlekanie zadań do wykonania na później. Dzieje się często tak ze względu na to, że przełożenie konkretnego zadania, szczególnie trudnego lub nieprzyjemnego, może początkowo poprawić samopoczucie. Jednak jest to bardzo złudne, bo gdy będziesz odkładać swoje zadanie w nieskończoność, w końcu nadejdzie deadline. Wówczas będziesz musiał się bardzo śpieszyć, bo będzie wiązało się z dużym stresem. Może to wpłynąć zatem na jakość wykonywanej przez Ciebie pracy. Dlatego ogranicz w czasie pracy rozmowy towarzyskie, wyjścia na papierowy i wszelkie inne sposoby, na odłożenie pracy na później. Małymi kroczkami wyeliminujesz ten zły nawyk bardzo szybko.

Ogranicz rozpraszacze – skupisz się lepiej na pracy

Obecnie wiele osób wskazuje, że ich złym nawykiem w pracy jest brak możliwości skupienia uwagi na tym, co się aktualnie robi. Dlaczego tak się dzieje? Cały czas otaczają nas różne powiadomienia. Chodzi tutaj o komunikatory internetowe, maila czy smsy i telefony. Nieustanne sygnały powiadomień mogą skutecznie rozproszyć uwagę. Dlatego na czas pracy warto wyciszyć telefon i wylogować się z portali społecznościowych. Jeżeli korzystasz z programu zewnętrznego do odczytywania poczty, również wyłącz powiadomienia na czas, kiedy musisz się maksymalnie skupić. Warto wyznaczyć sobie określony czas w ciągu dnia, na odpisywanie na maile np. 15 po rozpoczęciu pracy czy też np. na kilkanaście minut przed jej zakończeniem.