Umowa B2B – jakie są zalety i wady?
Ostatnie lata to czas, kiedy coraz więcej firm proponuje pracę na podstawie umowy B2B. Kuszące dla osób, które zamierzają podjąć zatrudnienie na podstawie tego rodzaju umowy, może być to, że przy kontrakcie B2B oferowane są wyższe dochody. Poniżej tłumaczymy zalety i wady gdy zostanie zawarta umowa B2B.
Umowa B2B – wady i zalety
Umowa B2B to umowa zawierana pomiędzy dwiema firmami. Sam skrót B2B pochodzi z języka angielskiego i oznacza business-to-business. Umowa ta regulowana jest poprzez przepisy prawa cywilnego, podczas gdy umowę o pracę reguluje Kodeks pracy. Umowa B2B należy do kategorii umów nienazwanych.
Podstawową różnicą pomiędzy umową B2B a umową o pracę jest to, że podejmując pracę na podstawie umowy o pracę, osoba korzysta z praw i przywilejów określonych w przepisach prawa pracy, podczas gdy osoba zawierająca kontrakt B2B, tzw. samozatrudniony takich praw nie uzyska. Podjęcie współpracy na podstawie umowy B2B wymaga założenia działalności gospodarczej.
- wyższe zarobki;
- niższe koszty dla pracodawcy;
- możliwość odliczenia kosztów związanych z prowadzoną działalnością np. paliwa, księgowej;
- elastyczność w wykonywaniu powierzonych obowiązków.
Wady umowy B2B to:
- konieczność samodzielnego ponoszenia obciążeń publicznych, w tym składek na ZUS, podatków oraz innych np. koszt usług księgowych;
- brak przywilejów pracowniczych np. urlopów;
- obowiązek prowadzenia działalności gospodarczej i związane z tym skutki;
- konieczność samodzielnego rozliczania działalności, w tym wystawiania faktur, rozliczania kosztów, danin itp.
Rejestracja działalności gospodarczej osoby mającej pracować na kontrakcie B2B
Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Ustawa – Prawo przedsiębiorców stanowi, że podejmowanie, wykonywanie i zakończenie działalności gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach. Przedsiębiorcą może być: osoba fizyczna; osoba prawna; jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, lub wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej. Rejestracja działalności gospodarczej osoby fizycznej w CEDIG wymaga wypełnienia formularza, w którym wskazywane są m.in. nazwa firmy, dane właściciela, rodzaj działalności określony odpowiednim oznaczeniem spośród wymienionych w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), data rozpoczęcia działalności, miejsce wykonywania, rodzaj opodatkowania, informacje dotyczące ubezpieczeń społecznych, informacje dotyczące właściwego urzędu skarbowego, dane podmiotu prowadzącego księgowość.
- opodatkowanie na zasadach ogólnych, według skali podatkowej (stawka podatkowa wynosi 12% i 32% i jest uzależniona od wysokości dochodów. Przekroczenie kwoty 120 000 zł dochodu skutkuje opodatkowaniem wyższą stawką, tj. 32%);
- opodatkowanie według stawki liniowej (stawka podatkowa 19%);
- opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Opodatkowanie na zasadach karty podatkowej zostało aktualnie zlikwidowane. Obecnie z podatku opłacanego w formie karty podatkowej mogą skorzystać ci podatnicy, którzy płacili ją w 2021 roku i po 31 grudnia 2021 roku nie zrezygnowali z tej formy opodatkowania ani nie utracili prawa do jej stosowania.
VAT a umowa B2B
W Polsce wiele podmiotów jest obowiązanych do opodatkowania świadczonych usług lub sprzedawanych towarów podatkiem od towarów i usług (podatkiem VAT). Osoby będące podatnikiem VAT mają obowiązek najpóźniej w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia sprzedaży towarów lub świadczenia usług objętych VAT zarejestrowania się jako podatnik VAT. Odbywa się to na druku zgłoszeniowym VAT-R. Co istotne, wniosek taki można dołączyć do wniosku o rejestrację w CEIDG. Należy jednak wiedzieć, że zgłoszenie VAT-R mogą złożyć tylko osoby, które mają już nadany NIP. Przedsiębiorcy, którzy dokonali zgłoszenia jako podatnicy VAT, mają obowiązek każdego miesiąca przesyłać deklaracje JPK- VAT. Mogą robić to osobiście lub poprzez księgową.
Faktury i rozliczenia przy umowie B2B
Dodatkowo przedsiębiorca samodzielnie wystawia faktury za świadczone w ramach B2B usługi i rozlicza koszty związane z prowadzoną działalnością, jeśli jest do ich rozliczania uprawniony. Zadanie dotyczące kwestii związanych z obsługą księgową mogą realizować inne podmioty, jednak korzystanie z usług księgowego oznacza dla samozatrudnionego dodatkowe koszty.
ZUS a umowa B2B
Samozatrudniony jako przedsiębiorca ma obowiązek opłacania składek na ubezpieczenie społeczne do ZUS-u.
Przedsiębiorca opłaca następujące rodzaje składek na ubezpieczenia społeczne:
- na ubezpieczenie emerytalne w wysokości 19,52% podstawy wymiaru składek;
- na ubezpieczenia rentowe w wysokości 8,00% podstawy wymiaru składek;
- na ubezpieczenie chorobowe w wysokości 2,45% podstawy wymiaru składek;
- na ubezpieczenie wypadkowe: stopa procentowa jest zróżnicowana i zależy od liczby osób ubezpieczonych oraz branży, w której działa firma, przy czym składka na ubezpieczenie wypadkowe dla firmy zatrudniającej do 9 osób wynosi 1,67%.
Podstawa wymiaru składek nie może być niższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. Minimalna podstawa wymiaru składek, od której liczy się składki w 2024 roku, wynosi 4694,40 zł.
Oczywiście przepisy prawa przewidują różnego rodzaju ulgi dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą lub prowadzących ją na mniejszą skalę, jednak obowiązują one przez określony czas. Po upływie terminów do korzystania z tych ulg przedsiębiorca płaci standardową wysokość składek.
Odpowiedzialność za zobowiązania firmy
Poza tym osoba decydująca się na otworzenie działalności gospodarczej i współpracę w ramach umowy B2B musi wiedzieć, że osoba prowadząca działalność zarejestrowaną w CEIDG odpowiada za zobowiązania firmy całym swoim majątkiem.
Przywileje pracownicze co do zasady nie przysługują zatrudnionym na B2B
Zatrudnienie na podstawie umowy o pracę przyznaje pracownikom wiele przywilejów, w tym ochronę stosunku pracy, uprawnienia związane z rodzicielstwem, określone okresy odpoczynku, urlopy wypoczynkowe i możliwość podnoszenia kwalifikacji. W przypadku zawarcia z pracodawcą umowy B2B osoba samozatrudniona nie może liczyć na tego rodzaju przywileje.
Jednak należy zastrzec, że w przypadku umów B2B samozatrudniony może korzystać z oferowanych benefitów przez pracodawcę, jednak musi pamiętać o ich odpowiednim rozliczeniu.
Elastyczność przy umowie B2B
Niewątpliwą zaletą umowy B2B jest jej elastyczność zarówno w zakresie godzin pracy, jak i miejsca pracy, jeśli zlecenia mogą być wykonywane zdalnie.
Prowadzenie działalności gospodarczej i zawarcie umowy B2B nie pozbawia samozatrudnionego prawa do podejmowania zleceń od innych podmiotów. Pozwala to zwiększyć dochody takiej osoby.
Rozliczanie kosztów przy umowie B2B
Prowadzenie działalności gospodarczej kojarzy się często z możliwością odliczenia kosztów firmowych. Nie inaczej jest w sytuacji osób prowadzących działalność gospodarczą zatrudnionych na podstawie umowy B2B. Należy pamiętać, że możliwości odliczenia kosztów uzależnione są od wybranej przez przedsiębiorcę formy opodatkowania.
Odliczenie kosztów uzyskania przychodów w działalności gospodarczej nie dotyczy osób opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
- koszt musi zostać poniesiony przez podatnika;
- jest rzeczywisty;
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;
- został poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;
- został właściwie udokumentowany;
- nie został zaliczony do wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów na mocy przepisów prawa podatkowego.
Wyższe dochody na B2B
Zaletą, która przyciąga osoby do podjęcia współpracy na podstawie umowy B2B, zamiast umowy o pracę, jest to, że pracodawcy przy takich formach zatrudnienia oferują wyższe wynagrodzenie. Wprawdzie pracujący na podstawie takiej umowy samodzielnie odprowadza wszelkie składki i podatki, jednak finalnie jego dochód jest na wyższym poziomie, niż gdyby pracował na podstawie umowy o pracę.
Pracodawcy chętnie oferują jako formę współpracy umowę B2B, ponieważ wiąże się to dla nich z niższymi kosztami. Pracodawca, zatrudniając pracownika na podstawie umowy o pracę, ponosi określone koszty z tym związane. W przypadku B2B ponosi on koszt wyłącznie wynikający z wystawionej faktury bądź rachunku, np. zatrudniając pracownika za wynagrodzeniem netto 5000 zł na podstawie umowy o pracę, pracodawca przy składce wypadkowej na poziomie 1,67%, pojedynczej uldze podatkowej i zwykłych kosztach uzyskania przychodu poniesie koszt w wysokości 8253,05 zł.
Podsumowanie
Podsumowując, umowa B2B ma zarówno wady, jak i zalety. Decydując się na podjęcie współpracy, należy to rozważyć z uwzględnieniem swojej własnej indywidualnej sytuacji. Dla jednych ta forma współpracy może być niekorzystna, bo woleliby pracować na podstawie umowę o pracę i korzystać ze związanych z tym udogodnień. Inni mogą wybrać wyższe dochody kosztem braku uprawnień pracowniczych, jednak z większą elastycznością i możliwością podjęcia współpracy z kilkoma podmiotami