Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Zasady savoir-vivre’u, które musisz znać!

Kiedy wybieramy się na rozmowę kwalifikacyjną, chcemy wypaść jak najlepiej. Nic w tym dziwnego, szczególnie jeśli zależy nam na pracy w danym miejscu. Dlatego też przygotowujemy się sumiennie, czytamy o firmie, jej misji i wizji, przygotowujemy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i te bardziej nietypowe. Jednak na nic to się zda, jeśli pominiemy inną, ważną kwestię – zasady savoir-vivre’u, które musi znać każdy pracownik. Etykieta biznesowa jest istotna i pokazuje, że jesteśmy profesjonalistami. O jakich zasadach nie można zapominać? Przybliżamy tę kwestię w niniejszym artykule!

Zasady savoir-vivre’u, które musisz znać!

Jak zachowywać się podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Jakie zasady savoir-vivre’u musisz znać? Przedstawiamy 11 zasad, które zdecydowanie zadziałają na twoją korzyść! 

  1. Maile i telefony również się liczą

Wydawać się może, że zasady savoir-vivre’u obowiązują od momentu osobistego kontaktu z rekruterem czy potencjalnym pracodawcą. Nic bardziej mylnego. Liczy się każdy kontakt, począwszy od pierwszej wymienionej wiadomości. W końcu rozmawiamy także z rekruterami przez maile czy telefon. To wszystko składa się na wrażenie o nas, dlatego też musimy pamiętać o kilku zasadach.

Maile czy telefony musimy traktować równie poważnie, jak rozmowę na żywo. Maile należy rozpocząć od stosownego przywitania, dbać o poprawność językową i za każdym razem podpisywać się imieniem i nazwiskiem. Kiedy wymieniamy maile, nie rozpoczynajmy za każdym razem nowej konwersacji, korzystajmy z opcji “Odpowiedz”. Wówczas łatwiej będzie odnaleźć całą rozmowę.

Z kolei kiedy rozmawiamy z rekruterem przez telefon, pamiętajmy, by odejść w takie miejsce, gdzie nie jest głośno, a jeśli nie ma takiej możliwości (jesteśmy na przykład w autobusie), poprosić o telefon w innym terminie. Zawsze bądźmy uprzejmi, pamiętajmy też o powitaniach i pożegnaniach.

  1. Nie spóźnij się

Szacunek do czasu drugiego człowieka jest bardzo ważny. Nie inaczej jest w biznesie, gdzie czas to pieniądz. Dlatego też starajmy się tak wszystko zaplanować, żeby się nie spóźnić na rozmowę kwalifikacyjną. Nawet jeśli ma się to równać z tym, że wyjdziemy z domu kilka godzin przed czasem. Musimy przewidzieć wszystko – korki, problemy z komunikacją miejską czy też po prostu fakt, że udajemy się gdzieś najpewniej pierwszy raz i możemy się po prostu zgubić.

Jeśli przewidujemy, że nic się nie da zrobić i na pewno nie przyjdziemy o czasie, zadzwońmy do rekrutera i szczerze przedstawmy sytuacje. Starajmy się jednak zrobić wszystko, by taka sytuacja nie miała miejsca.

  1. Przywitaj się z osobą pracującą w recepcji

Zdarza się, że wchodzimy do budynku i bez żadnego przywitania od razu zawiadamiamy, że jesteśmy umówieni na rozmowę. Pamiętajmy jednak, że ze wszystkimi napotkanymi osobami powinniśmy się przywitać, a osobie na recepcji dodatkowo przedstawić. Nigdy nie wiemy, kogo spotykamy na swojej drodze – może przypadkowo trafiliśmy na moment, w którym na recepcji usiadł na chwilę z różnych powodów np. nasz potencjalny przełożony. Warto być uprzejmym dla wszystkich!

  1. Wybierz strój odpowiedni do okazji

Jedną z zasad savoir-vivre’u na rozmowie kwalifikacyjnej, jest również dopasowanie odpowiedniego stroju. Nie powinniśmy ubrać się w pierwsze, co nam wpadnie pod rękę i jest czyste. Pamiętajmy, czy tego chcemy, czy nie, jak ważne jest pierwsze wrażenie. Jeśli pojawimy się w pogniecionych spodniach, sportowej bluzie, możemy wydawać się mało zainteresowani danym stanowiskiem, a do tego nieprofesjonalni. Powinniśmy być ubrani elegancko i z klasą. Zrezygnujmy również ze zbyt wielu dodatków czy mocnego makijażu.

  1. Kto podaje pierwszy rękę?

Kłopotliwa może być również kwestia tego, kto pierwszy podaje rękę na przywitanie czy pożegnanie. W przypadku kontaktów biznesowych wita się i żegna z nami pierwszy szef czy rekruter. Jeśli nie wyciąga ręki na powitanie, przywitajmy się słownie – być może nie chce się witać w taki sposób. Po rozmowie nie wybiegajmy od razu z sali, być może nasz rozmówca chce wyciągnąć do nas rękę, nie powinniśmy tego pominąć. Dodatkowo pamiętajmy, że uścisk powinien trwać 2–3 sekundy i podczas jego trwania powinniśmy patrzeć drugiej osobie w oczy.

  1. Bądź uśmiechnięty i pozytywnie nastawiony

Pamiętajmy również o tym, jak ważny jest uśmiech i pozytywne nastawienie. Nie sprawmy, żebyśmy zostali zaszufladkowani jako „gbury”. Bądźmy pogodni, mili dla wszystkich, nawet jeśli nie jesteśmy zbyt zadowoleni z przebiegu rozmowy czy swojego przygotowania. Nie wyżywajmy się na innych, to nie jest ich wina, że przykładowo mamy gorszy dzień.

  1. Wycisz/Wyłącz telefon

Przed rozmową kwalifikacyjną koniecznie wyłączmy lub chociaż wyciszmy telefon. Jeśli o tym zapomnimy, już z całą pewnością nie odbierajmy. Przeprośmy rekrutera czy potencjalnego pracodawcę, szybko wyłączmy telefon i wróćmy do rozmowy.

  1. Nie przerywaj

Jeśli masz jakieś pytania, nie przerywaj rekruterowi w trakcie tego, co mówi. Możesz sobie zapisać, o co chcesz dopytać (warto mieć ze sobą notatnik) i wrócić do tego. Jeśli się nie uda, trudno. Przerywanie z pewnością nie jest zasadą savoir-vivre’u i trzeba się go wystrzegać.

  1. Pokaż zainteresowanie

Musisz również wykazać zainteresowanie tym, co się dzieje. Wspominaliśmy już o notatniku, weź go ze sobą i notuj najważniejsze informacje, dopytuj, rozwijaj temat. Pokaż, że cię to naprawdę interesuje. Nie błądź wzrokiem po ścianach, nie baw się długopisem, nie okazuj zniecierpliwienia.

  1. Dbaj o poprawny język

To, jak się wysławiamy, również o nas świadczy. Warto dbać o poprawność językową. Dodatkowo z całą pewnością, nawet jeśli atmosfera jest lekka, nie można używać przekleństw. Mówmy pełnymi zdaniami, wyraźnie, unikajmy najpowszechniejszych błędów językowych. Nasz język to nasza wizytówka.

  1. We wszystkim zachowaj umiar

Najważniejszy we wszystkim jest umiar – nie powinniśmy się zbytnio spoufalać z rekruterem, zbyt dużo żartować, pokazywać zbyt wiele emocji. To wszystko jest dobre, ale w niewielkich dawkach. Musimy znaleźć złoty środek.

Zasady savoir-vivre’u pozwolą aby na rozmowie pokazać się z jak najlepszej strony i zrobić pierwsze dobre wrażenie. Warto z tego skorzystać i przygotować się do rozmowy jak najlepiej.