Zasady savoir-vivre’u, które musisz znać!
Kiedy wybieramy się na rozmowę kwalifikacyjną, chcemy wypaść jak najlepiej. Nic w tym dziwnego, szczególnie jeśli zależy nam na pracy w danym miejscu. Dlatego też przygotowujemy się sumiennie, czytamy o firmie, jej misji i wizji, przygotowujemy odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i te bardziej nietypowe. Jednak na nic to się zda, jeśli pominiemy inną, ważną kwestię – zasady savoir-vivre’u, które musi znać każdy pracownik. Etykieta biznesowa jest istotna i pokazuje, że jesteśmy profesjonalistami. O jakich zasadach nie można zapominać? Przybliżamy tę kwestię w niniejszym artykule!
Zasady savoir-vivre’u, które musisz znać!
Jak zachowywać się podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Jakie zasady savoir-vivre’u musisz znać? Przedstawiamy 11 zasad, które zdecydowanie zadziałają na twoją korzyść!
-
Maile i telefony również się liczą
Wydawać się może, że zasady savoir-vivre’u obowiązują od momentu osobistego kontaktu z rekruterem czy potencjalnym pracodawcą. Nic bardziej mylnego. Liczy się każdy kontakt, począwszy od pierwszej wymienionej wiadomości. W końcu rozmawiamy także z rekruterami przez maile czy telefon. To wszystko składa się na wrażenie o nas, dlatego też musimy pamiętać o kilku zasadach.
Maile czy telefony musimy traktować równie poważnie, jak rozmowę na żywo. Maile należy rozpocząć od stosownego przywitania, dbać o poprawność językową i za każdym razem podpisywać się imieniem i nazwiskiem. Kiedy wymieniamy maile, nie rozpoczynajmy za każdym razem nowej konwersacji, korzystajmy z opcji “Odpowiedz”. Wówczas łatwiej będzie odnaleźć całą rozmowę.
Z kolei kiedy rozmawiamy z rekruterem przez telefon, pamiętajmy, by odejść w takie miejsce, gdzie nie jest głośno, a jeśli nie ma takiej możliwości (jesteśmy na przykład w autobusie), poprosić o telefon w innym terminie. Zawsze bądźmy uprzejmi, pamiętajmy też o powitaniach i pożegnaniach.
-
Nie spóźnij się
Szacunek do czasu drugiego człowieka jest bardzo ważny. Nie inaczej jest w biznesie, gdzie czas to pieniądz. Dlatego też starajmy się tak wszystko zaplanować, żeby się nie spóźnić na rozmowę kwalifikacyjną. Nawet jeśli ma się to równać z tym, że wyjdziemy z domu kilka godzin przed czasem. Musimy przewidzieć wszystko – korki, problemy z komunikacją miejską czy też po prostu fakt, że udajemy się gdzieś najpewniej pierwszy raz i możemy się po prostu zgubić.
Jeśli przewidujemy, że nic się nie da zrobić i na pewno nie przyjdziemy o czasie, zadzwońmy do rekrutera i szczerze przedstawmy sytuacje. Starajmy się jednak zrobić wszystko, by taka sytuacja nie miała miejsca.
-
Przywitaj się z osobą pracującą w recepcji
Zdarza się, że wchodzimy do budynku i bez żadnego przywitania od razu zawiadamiamy, że jesteśmy umówieni na rozmowę. Pamiętajmy jednak, że ze wszystkimi napotkanymi osobami powinniśmy się przywitać, a osobie na recepcji dodatkowo przedstawić. Nigdy nie wiemy, kogo spotykamy na swojej drodze – może przypadkowo trafiliśmy na moment, w którym na recepcji usiadł na chwilę z różnych powodów np. nasz potencjalny przełożony. Warto być uprzejmym dla wszystkich!
-
Wybierz strój odpowiedni do okazji
Jedną z zasad savoir-vivre’u na rozmowie kwalifikacyjnej, jest również dopasowanie odpowiedniego stroju. Nie powinniśmy ubrać się w pierwsze, co nam wpadnie pod rękę i jest czyste. Pamiętajmy, czy tego chcemy, czy nie, jak ważne jest pierwsze wrażenie. Jeśli pojawimy się w pogniecionych spodniach, sportowej bluzie, możemy wydawać się mało zainteresowani danym stanowiskiem, a do tego nieprofesjonalni. Powinniśmy być ubrani elegancko i z klasą. Zrezygnujmy również ze zbyt wielu dodatków czy mocnego makijażu.
-
Kto podaje pierwszy rękę?
Kłopotliwa może być również kwestia tego, kto pierwszy podaje rękę na przywitanie czy pożegnanie. W przypadku kontaktów biznesowych wita się i żegna z nami pierwszy szef czy rekruter. Jeśli nie wyciąga ręki na powitanie, przywitajmy się słownie – być może nie chce się witać w taki sposób. Po rozmowie nie wybiegajmy od razu z sali, być może nasz rozmówca chce wyciągnąć do nas rękę, nie powinniśmy tego pominąć. Dodatkowo pamiętajmy, że uścisk powinien trwać 2–3 sekundy i podczas jego trwania powinniśmy patrzeć drugiej osobie w oczy.
-
Bądź uśmiechnięty i pozytywnie nastawiony
Pamiętajmy również o tym, jak ważny jest uśmiech i pozytywne nastawienie. Nie sprawmy, żebyśmy zostali zaszufladkowani jako „gbury”. Bądźmy pogodni, mili dla wszystkich, nawet jeśli nie jesteśmy zbyt zadowoleni z przebiegu rozmowy czy swojego przygotowania. Nie wyżywajmy się na innych, to nie jest ich wina, że przykładowo mamy gorszy dzień.
-
Wycisz/Wyłącz telefon
Przed rozmową kwalifikacyjną koniecznie wyłączmy lub chociaż wyciszmy telefon. Jeśli o tym zapomnimy, już z całą pewnością nie odbierajmy. Przeprośmy rekrutera czy potencjalnego pracodawcę, szybko wyłączmy telefon i wróćmy do rozmowy.
-
Nie przerywaj
Jeśli masz jakieś pytania, nie przerywaj rekruterowi w trakcie tego, co mówi. Możesz sobie zapisać, o co chcesz dopytać (warto mieć ze sobą notatnik) i wrócić do tego. Jeśli się nie uda, trudno. Przerywanie z pewnością nie jest zasadą savoir-vivre’u i trzeba się go wystrzegać.
-
Pokaż zainteresowanie
Musisz również wykazać zainteresowanie tym, co się dzieje. Wspominaliśmy już o notatniku, weź go ze sobą i notuj najważniejsze informacje, dopytuj, rozwijaj temat. Pokaż, że cię to naprawdę interesuje. Nie błądź wzrokiem po ścianach, nie baw się długopisem, nie okazuj zniecierpliwienia.
-
Dbaj o poprawny język
To, jak się wysławiamy, również o nas świadczy. Warto dbać o poprawność językową. Dodatkowo z całą pewnością, nawet jeśli atmosfera jest lekka, nie można używać przekleństw. Mówmy pełnymi zdaniami, wyraźnie, unikajmy najpowszechniejszych błędów językowych. Nasz język to nasza wizytówka.
-
We wszystkim zachowaj umiar
Najważniejszy we wszystkim jest umiar – nie powinniśmy się zbytnio spoufalać z rekruterem, zbyt dużo żartować, pokazywać zbyt wiele emocji. To wszystko jest dobre, ale w niewielkich dawkach. Musimy znaleźć złoty środek.
Zasady savoir-vivre’u pozwolą aby na rozmowie pokazać się z jak najlepszej strony i zrobić pierwsze dobre wrażenie. Warto z tego skorzystać i przygotować się do rozmowy jak najlepiej.