Poradnik Pracownika

CV dla ucznia – jak stworzyć pierwszy życiorys zawodowy?

Zdarza się, że nastolatkowie chcą sobie dorobić – uważają, że mają za małe kieszonkowe, chcą sobie coś kupić i nie obciążać przy tym portfela rodziców albo po prostu zdobyć pierwsze doświadczenie zawodowe, by przekonać się, jaką drogą chcą iść w życiu, w czym są dobrzy i jak im idzie wykonywanie pracowniczych obowiązków. Kiedy decydują się na podjęcie zatrudnienia, często muszą stworzyć swoje pierwsze dokumenty aplikacyjne. Jak wygląda CV dla ucznia? Co w nim zawrzeć?

Młodociany pracownik

Od 2018 roku młodociany pracownik to osoba między 15. a 18. rokiem życia. Warto dodać, że aby podjąć pracę przed uzyskaniem pełnoletności, wcale nie jest wymagana zgoda rodziców czy prawnych opiekunów. Jednak jeśli rodzice czy opiekunowie uważają, że praca podjęta przez młodocianego sprzeciwia się jego dobru, mogą wystąpić o pozwolenie sądu opiekuńczego i rozwiązać stosunek pracy.

Art. 22 Kodeksu pracy
§ 3. Osoba ograniczona w zdolności do czynności prawnych może bez zgody przedstawiciela ustawowego nawiązać stosunek pracy oraz dokonywać czynności prawnych, które dotyczą tego stosunku. Jednakże gdy stosunek pracy sprzeciwia się dobru tej osoby, przedstawiciel ustawowy za zezwoleniem sądu opiekuńczego może stosunek pracy rozwiązać.

 

Młodociany pracownik może wykonywać pracę w dwóch przypadkach – jeśli jest to przyuczenie do zawodu lub są to tak zwane prace lekkie. W drugim przypadku wymiar czasu pracy to nie więcej niż 12 godzin tygodniowo w tygodniu z zajęciami szkolnymi (2 godziny dziennie w dniu zajęć szkolnych) oraz 35 godzin w okresie ferii (7 godzin dziennie, 6 w przypadku pracowników poniżej 16. roku życia).

CV dla ucznia

Uczniom może się wydawać, że ich CV będzie odstraszało pracodawców – w końcu zazwyczaj nie mają oni doświadczenia zawodowego lub jest ono niewielkie. Taki dokument może się wydawać pozbawiony treści. Nic bardziej mylnego – CV dla ucznia może zawierać bardzo dużo informacji, które przydadzą się potencjalnemu zatrudniającemu i udowodnią, że młodociany pracownik jest dobrym kandydatem na dane stanowisko. Jak zbudować taki dokument?

Dane osobowe

Zazwyczaj dane osobowe w życiorysie zawodowym są ograniczane do niezbędnego minimum – czyli imienia i nazwiska z uzupełnieniem o dane kontaktowe, takie jak adres mailowy i telefon.

Jednak w przypadku kiedy jesteśmy pracownikiem młodocianym, co wiążę się z pewnymi obowiązkami dla pracodawcy, warto również umieścić swoją datę urodzenia.

Krótki opis w CV dla ucznia

Pod naszymi danymi osobowymi możemy zawrzeć krótki opis naszej osoby, dzięki któremu od razu potencjalny pracodawca będzie wiedział, co już robiliśmy i co chcemy robić. Pamiętajmy, by umieścić w nim tylko najważniejsze informacje, być konkretnym i „nie lać wody”.

Przykład 1. 

Jestem uczennicą II klasy liceum o profilu dziennikarskim. Na co dzień redaguję szkolną gazetkę i zarządzam zespołem. Wiążę swoją przyszłość z pracą w redakcji gazety, więc od rozpoczęcia nauki w tym kierunku uczęszczam na praktyki zawodowe.

Edukacja

W CV dla ucznia część związana z edukacją jest oczywiście bardzo ważna – szczególnie kiedy profil nauki współgra z pracą czy praktyką, którą chcemy podjąć. Dlatego też w takim przypadku warto ją umieścić tuż pod danymi osobowymi i wspomnianym opisem.

Podajmy lata nauki (jeśli trwa, podajmy rok rozpoczęcia i słowo „obecnie”, np. 2017–obecnie), szkołę, do której uczęszczamy i profil naszej nauki.

Doświadczenie zawodowe

W przypadku uczniów doświadczenie zawodowe może być niewielkie. Warto jednak zastanowić się, co wpisać do tej sekcji. Idealnie nadadzą się tutaj wszelkie wolontariaty, praktyki, dorywcze prace, jeśli były już wcześniej podejmowane. Zaznaczmy, gdzie pracowaliśmy i jakie były nasze obowiązki na danym stanowisku. Oczywiście zdarza się, że dopiero zaczynamy swoją przygodę z pracą, wówczas tę część można pominąć i skupić się na innych, które mogą przydać się potencjalnemu pracodawcy. Pamiętajmy, że taki brak to nic złego, nie oczekuje on bowiem często, że nastolatek będzie miał bogaty życiorys zawodowy.

Osiągnięcia

Jeśli mamy jakieś szkolne i pozaszkolne osiągnięcia, również o nich warto wspomnieć w swoim CV.

Umiejętności

To, że jesteśmy uczniami i nie mamy doświadczenia zawodowego, nie znaczy, że niczego nie potrafimy – umiejętności nabywamy nie tylko podczas pracy. Warto dokładnie się zastanowić, co wpisać do tej rubryki i docenić swoje możliwości. Przykładowo wielu młodych ludzi w dzisiejszych czasach doskonale zna środowisko mediów społecznościowych, potrafi się nimi świetnie obsługiwać, prowadzą kanały na YouTubie, montują filmy, korzystają z programów graficznych – to wszystko warte jest odnotowania. Poza tym szkoła także w tym względzie jest pomocna – dzięki niej często potrafimy pracować w grupie, jesteśmy kreatywni, nie mamy problemów z przyswajaniem nowej wiedzy, znamy języki obce. To kompetencje, które także są ważne dla pracodawcy.

Zainteresowania

Nie zapominajmy również o zainteresowaniach. Po pierwsze mogą być związane z pracą, do której aplikujemy, po drugie świadczą o tym, że potrafimy się czemuś w pełni poświęcić, zdobywamy nową wiedzę, umiejętności, czerpiemy z tego radość, mamy ujście dla stresu itd. Dlatego też ta część CV dla ucznia także może być bardzo potrzebna!

Klauzula

Pamiętajmy również o tym, by w stopce CV umieścić klauzulę o przetwarzaniu danych osobowych. Może brzmieć następująco:

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. Ustaw z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO))”.

Może się wydawać, że CV dla ucznia będzie dość puste i niesatysfakcjonujące. Nic bardziej mylnego. Młodociany pracownik może stworzyć ciekawe, pełne potrzebnych informacji dokumenty, które przyciągną uwagę pracodawcy.