Poradnik Pracownika

Integracja pracownicza - czy jest konieczna?

Integracja pracownicza przez długi czas przeprowadzana była tylko w dużych firmach, dzisiaj jednak jest ważna właściwie wszędzie. Zespół jest jednym z filarów firmy i im bardziej jest zgrany, tym lepiej i efektywniej pracuje, dlatego też pracodawcy coraz częściej zwracają większą uwagę na atmosferę, która panuje między jego członkami. Czemu służy integracja pracownicza i w jaki sposób można ją przeprowadzić?

Integracja pracownicza scala zespół

Głównym celem integracji pracowniczej jest scalenie zespołu. Zazwyczaj składa się on z osób o zupełnie odmiennych temperamentach i cechach charakteru, przez co mogą między nimi pojawiać się konflikty i napięcia. Jeżeli jednak pracownicy będą mieli okazje wyjść gdzieś, pobyć razem, zrelaksować się, porozmawiać o czymś innym niż o pracy, może się okazać, że spory pójdą w niepamięć, a atmosfera stanie się zdrowsza.

Nie chodzi jednak tylko o łagodzenie sporów. Co jakiś czas z pewnością do zespołu dołącza nowa osoba, która początkowo czuje się niemal zawsze nieco z boku i niepewnie. Wyjazd czy wyjście z innymi pracownikami może sprawić, że poczuje się w pełni członkiem zespołu, co z pewnością wpłynie na jej efektywność. W końcu jeżeli nie czujemy się komfortowo i pewnie, możemy mieć problemy ze skupieniem.

Po co nam integracja pracownicza?

Zespół powinien być zgrany, tylko wówczas będzie pracował na pełnych obrotach i dawał z siebie wszystko. Choć istnieje przeświadczenie, że najlepszą motywacją są pieniądze, tak naprawdę o wiele częściej pracownicy mówią o tym, że największym bodźcem do intensywnej pracy jest dobra atmosfera i bezproblemowe kontakty z innymi współpracownikami. Dlatego też warto zadbać o to, żeby zespół był zgrany, a jego członkowie dobrze czuli się w swoim towarzystwie.

Przy okazji takich wyjść, gdzie pracownicy mogą się rozluźnić i być sobą, można również poznać bliżej ich cechy oraz dobre i złe strony, co również ułatwi pracę z nimi i formowanie zespołu.

Integracja pracownicza niesie za sobą wiele pozytywnych skutków, pracownicy odczuwają większe przywiązanie do firmy, stają się bardziej lojalni, wiedzą, że mogą na siebie liczyć, poprawiają się również kontakty na linii pracownicy-pracodawca. Zmniejsza to stres, jaki może towarzyszyć pracy biurowej, a im mniej stresu, tym efektywniejsza praca.

Dzięki integracji pracowniczej, pracownicy mogą również nauczyć się lepiej współpracować, zwłaszcza jeżeli wybiera się formę gry zespołowej. Będzie to szczególnie przydatne w zespołach, które mają z tym problem podczas codziennego wykonywania obowiązków.

Jak może przebiegać integracja pracownicza?

Integracja pracownicza przybiera wiele form i wiele zależy od tego, gdzie pracownicy czują się najlepiej. Popularne są weekendowe wyjazdy, połączone np. z uprawianiem sportów ekstremalnych czy inną formą aktywności. Pracownicy mają wówczas czas zarówno na intensywne spędzanie czasu, jak i relaks oraz rozmowy.

Coraz częściej tego rodzaju wyjazdy, ale też integracja w miejscu pracy połączona jest z wykładami motywacyjnymi czy pomagającymi w rozwoju osobistym. Na te kwestie kładzie się współcześnie duży nacisk, dlatego też pracodawcy chcą łączyć przyjemne z pożytecznym.

Organizowane są często również gry zespołowe, nie tylko takie jak przykładowo paintball, ale inne, związane np. ze szkoleniami. Pracownicy zostają podzieleni na grupy i przydzielane są im zadania, które najczęściej wykonują z przyjemnością, ale jednocześnie uczą się nowych rzeczy, np. ciekawych sposobów pracy.

Oczywiście bardzo popularne są po prostu wspólne wyjścia po dniu pracy, np. do kina, teatru czy po prostu na kawę lub potańczyć. Taka integracja pracownicza opiera się w głównej mierze na rozrywce i sprawia, że pracownicy stają się sobie bliżsi, a to ułatwia im współpracę ze sobą podczas wykonywania zadań.

Czy integracja pracownicza jest konieczna?

Nie ma więc większych wątpliwości co do tego, że integracja pracownicza jest potrzebna. Zdecydowanie warto powtórzyć i podkreślić, że zespół jest jednym z najważniejszych filarów firmy. Nie można się łudzić, że bez dobrego zespołu jesteśmy w stanie osiągnąć sukces. Dlatego też warto sprawić, żeby jego członkowie chcieli i potrafili ze sobą współpracować.

W tym zadaniu z pewnością pomogą różnego rodzaju motywatory. Jedną z nich jest dobra atmosfera, sprzyjająca twórczej pracy, efektywności i sumienności zespołu. Im lepiej poznają się współpracownicy, tym łatwiej będzie im się zjednoczyć podczas wykonywania zadań. Dodatkowo wspólne wyjścia sprawią, że będą coraz bardziej identyfikować się z firmą, co zwiększy ich lojalność i zaangażowanie.

Integracja pomoże również wszystkim nowo zatrudnianym pracownikom. Z pewnością pierwsze tygodnie są dla nich stresujące, tym samym wyjście gdziekolwiek z ekipą, której nie znają, może wzbudzać w nich obawy, jednak najczęściej właśnie podczas takich spotkań można znaleźć wspólny język z resztą ekipy. Dzięki temu w pracy atmosfera robi się lżejsza. Wiemy, jakich ludzi mamy wokół siebie i zyskujemy pewność, że tak naprawdę nie ma się czego bać.