Poradnik Pracownika

Jak się pisze podanie o pracę?

Wielu z nas podczas poszukiwań pracy ma świadomość tego, że konkurencja jest duża i warto wyróżnić się (oczywiście pozytywnie) z grona kandydatów. Można to zrobić na wiele sposobów – wybrać nietypową formę CV, stworzyć dopasowany do odbiorcy list motywacyjny, napisać ciekawy cel zawodowy itd. Jednym z elementów, który może sprawić, że zostaniemy zauważeni, jest dodanie do naszych dokumentów aplikacyjnych podania o pracę. Dzisiaj sięgamy po tę formę coraz rzadziej, a może być ona naprawdę pomocna. Jak się pisze podanie o pracę? Podpowiadamy w niniejszym artykule!

Dla kogo podanie o pracę? 

Zanim odpowiemy sobie na pytanie "Jak się pisze podanie o pracę?" warto najpierw zorientować się kto może je napisać.

Właściwie każdy może stworzyć podanie o pracę, kiedy stara się o zatrudnienie. Będzie to doskonały dokument, który może „wprowadzać” rekrutera do zapoznania się z naszym CV czy listem motywacyjnym. 

Przykładowo, podanie o pracę jest świetnym rozwiązaniem, kiedy firma, do której chcemy aplikować, aktualnie nie prowadzi żadnej rekrutacji. Wówczas takie podanie może wyjaśnić, dlaczego mimo wszystko zdecydowaliśmy się na ten krok i jednocześnie sprawić, że rekruter sięgnie po nasze CV. 

Czym jest podanie o pracę?

Czy jednak podanie o pracę nie dubluje treści, które i tak zawieramy w CV lub liście motywacyjnym? Czym charakteryzuje się ten dokument? 

Przede wszystkim powinniśmy zdecydować się na jego stworzenie, kiedy chcemy pokazać, że zależy nam na zatrudnieniu na danym stanowisku, że chcemy zrobić coś więcej i już na początku pokazać nasze zaangażowanie. Ten dokument ma powiedzieć pracodawcy, dlaczego zdecydowaliśmy się na rekrutację w jego firmie i dlaczego warto zapoznać się z naszymi dokumentami aplikacyjnymi. 

Podanie o pracę to miejsce, w którym wyrażamy chęć podjęcia pracy na danym stanowisku – piszemy w nim raczej ogólnie o tym, dlaczego jesteśmy dobrymi kandydatami do tej pracy. Nie rozpisujemy się natomiast nadto o naszych umiejętnościach, kwalifikacjach, zainteresowaniach itd. Te informacje zawieramy przecież w CV i liście motywacyjnym, nie trzeba więc tego wielokrotnie powtarzać. 

Jak się pisze podanie? – względy formalne

Taki dokument powinien mieścić się na jednej stronie A4, a tekst główny nie powinien zajmować więcej niż pół strony (maksymalnie ¾). Warto postawić na minimalizm i użyć jednego fontu, a jeśli chcemy coś podkreślić, pogrubiamy to. Nadmiar wzorów, kolorów i grafik może nie być dobrym pomysłem. 

Stosujmy też standardowy stopień pisma – 12 lub 11, ewentualnie 10, jeśli mamy trochę więcej do powiedzenia, jednak zmniejszanie wielkości fontu, kiedy mamy więcej do powiedzenia, lub zwiększanie – kiedy podanie jest za krótkie – na pewno nie umknie uwadze rekrutera

Po napisaniu podania koniecznie powinniśmy je dokładnie sprawdzić pod względem językowym. Przeczytajmy je, czasami warto zrobić to na głos, wtedy usłyszymy, czy wszystkie zdania są poprawnie zbudowane. Jeśli mamy problem z ortografią czy stylistyką, poprośmy kogoś o korektę. Poprawność świadczy o naszym profesjonalizmie i warto o nią dbać. 

Jak się pisze podanie o pracę?

Przejdźmy jednak do tego, jak się pisze podanie o pracę. Jak powinno ono wyglądać? Jak rozmieścić treść i co w niej zawrzeć? 

W prawym górnym rogu umieszczamy miejscowość i datę, np.

Wrocław, 15 stycznia 2019 r.

Nieco niżej po lewej stronie nasze dane:

imię i nazwisko

adres

numer telefonu

adres e-mail

Następnie niżej, po prawej stronie wpisujemy dane firmy (warto zwiększyć stopień pisma):

imię i nazwisko osoby, do której się zwracamy, jeśli są nam znane

nazwa firmy

adres firmy

Wpisujemy nagłówek

Podanie o pracę

Następnie przechodzimy do najważniejszej części podania, czyli do jego treści. Na początku wskażmy na jakie stanowisko aplikujemy i skąd wzięliśmy informację o rekrutacji. Jeśli nie jest ona aktualnie prowadzona, zaznaczmy dlaczego zdecydowaliśmy się na przekazanie dokumentów aplikacyjnych. 

Poinformujmy krótko o tym, jakie mamy doświadczenie zawodowe czy kwalifikacje, jednak nie wchodźmy w szczegóły – są one zawarte w naszym CV i liście motywacyjnym, tutaj przekazujemy ogólny zarys tego, dlaczego objęcie przez nas danego stanowiska będzie dobrą decyzją. 

Zachęćmy rekrutera do kontaktu, zaznaczmy, że chętnie spotkamy się z nim na rozmowie kwalifikacyjnej. Możemy tutaj także wskazać jaką formę kontaktu preferujemy. 

List kończymy wyrażeniami:

Z wyrazami szacunku/Z poważaniem,

następnie podpisujemy się, najlepiej ręcznie

Na dole strony zamieszczamy listę załączników do podania.

Podanie o pracę to krótki dokument, który każdy z nas może przygotować. Z racji tego, że decydujemy się na niego coraz rzadziej, może okazać się czymś, co wyróżni nas w oczach rekrutera i sprawi, że zostaniemy zaproszeni do kolejnych etapów rekrutacji.