Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Czy zbyt wysokie kwalifikacje mogą być problemem podczas rekrutacji?

Problemem w trakcie szukania pracy jest z pewnością niedopasowanie do wymagań pracodawcy zawartych w ogłoszeniu. Zdarza się bowiem, że nie możemy ich spełnić, a mimo wszystko wysyłamy nasze CV, które często jest odrzucane. Jednak przeszkodą są również zbyt wysokie kwalifikacje. Rekruterzy obawiają się takich pracowników. Co jeśli nasze wymarzone stanowisko wymaga od nas mniej niż potrafimy? Jak przekonać rekrutera, że zbyt wysokie kwalifikacje nie są dla nas problemem? Podpowiadamy w niniejszym artykule.

Dlaczego decydujemy się na "mało wymagające" stanowiska?

Nasza droga zawodowa bywa odmienna od tego, co sobie założyliśmy. Trudno konsekwentnie trzymać się planu - podczas jej trwania zmieniamy się my, nasze zainteresowania, pasje, dowiadujemy się, co naprawdę sprawia nam przyjemność, kiedy czujemy się w pełni usatysfakcjonowani z tego, co robimy. Zdobywamy doświadczenie zawodowe, nowe kwalifikacje, szkolimy się, by być coraz lepszym i mamy poczucie, że im więcej, tym lepiej. Ciągły rozwój to oczywiście doskonałe podejście do kariery, ale nie da się ukryć, że zbyt wysokie kwalifikacje nie zawsze pomagają.

Dlaczego więc decydujemy się z wysokiego stanowiska "zejść" na niższe? Dlaczego chcemy pracować w miejscu, do którego nasze kwalifikacje wydają się zbyt wysokie? Powodów może być wiele - być może dopiero po dłuższym czasie znajdujemy stanowisko idealnie dopasowane do naszych oczekiwań, chcemy zmienić otoczenie, decydujemy się na zmianę branży. Wydaje nam się często wtedy, że musimy dostać tę pracę, w końcu wiemy więcej, niż jest to wymagane, doskonale sobie poradzimy. Jednak rekruterzy nie są tego tak pewni, jak my. W związku z tym zdarza się, że odrzucają CV, jeśli widzą, że kandydat umie zbyt wiele. Dlaczego tak się dzieje?

Dlaczego zbyt wysokie kwalifikacje są problemem dla rekrutera?

Wielu z nas trudno jest zrozumieć, dlaczego fakt, że ktoś umie więcej niż potrzeba, jest negatywnie oceniany przez rekrutera. Przecież dużo potrafi i na pewno będzie dobrym kandydatem na to stanowisko. Jest z pewnością gotowy do pracy. Wydaje się to oczywiste. Dlaczego jednak rekruter może odrzucić CV kandydata, kiedy widzi zbyt wysokie kwalifikacje? Powodów może być kilka.

Zdarza się nam pomyśleć, że rekruterzy robią to z obawy, że osoba tak dobrze przygotowana do swojej funkcji może szybko awansować, być lepszą w pracy od nich i zająć ich miejsce. To jednak jest zazwyczaj ostatni, a nawet nieistniejący problem dla osób, które zajmują się zatrudnianiem nowych pracowników. Oczywiście obawa może się pojawić, jednak tak naprawdę powodów, dla których CV może zostać odrzucone ze względu na zbyt wysokie kwalifikacje, jest znacznie więcej.

Po pierwsze rekruterom zależy na tym, aby proces rekrutacji przebiegał sprawnie i bez zakłóceń. Pierwszym etapem jest zazwyczaj przeglądanie CV, by wyeliminować te aplikacje, które nie są dopasowane do ogłoszenia. W tym momencie odrzucane są wszystkie niedostosowane życiorysy - zarówno te o zbyt małych, jak i zbyt dużych kwalifikacjach. Nie ma w tym nic dziwnego, w końcu jeśli każda osoba, która wysyła CV, byłaby zaproszona na rozmowę, rekrutacja trwałaby w nieskończoność, a wiele jej elementów byłoby po prostu stratą czasu.

Rekruter może mieć po prostu wątpliwości. Widzi, że osoba, która pełniła funkcje menedżerskie, nagle stara się o stanowisko o dużo niższej randze. Czy taka osoba nie chce tylko “przezimować” w firmie do znalezienia lepszej pracy? Czy nie ucieknie szybko i będzie konieczna kolejna rekrutacja? Wątpliwości są uzasadnione.

Osoby przeprowadzające rekrutację obawiają się również wymagań finansowych osób które posiadają zbyt wysokie kwalifikacje. Wydaje się to oczywiste, że nie będą chcieli zarabiać tyle, ile zazwyczaj zarabia osoba na stanowisku, na które rekrutują.

Powodów odrzucenia takiej kandydatury może być wiele. Musimy jednak wiedzieć, co zrobić, by przekonać do siebie rekrutera.

Jak przekonać rekrutera, że zbyt wysokie kwalifikacje nie są przeszkodą?

Już na etapie przesyłania CV mamy zazwyczaj świadomość tego, że nasze kwalifikacje są zbyt wysokie. Jeśli jednak zależy nam na zatrudnieniu w danej firmie, musimy od razu podjąć kroki, które sprawią, że rekruter nie odrzuci z miejsca naszej aplikacji.

Już w mailu, w którym dostarczamy swoje dokumenty, zaznaczmy, że mamy świadomość tego, że nasze kwalifikacje są za wysokie i starajmy się przekonać rekrutera, że nie jest to wcale przeszkodą. Umotywujmy naszą decyzję.

Jeśli całe zawodowe życie pracowaliśmy w korporacji, by zorientować się, że to zupełnie nie dla nas i zdecydowanie wolimy mniejszą, bardziej zaangażowaną społeczność, przedsiębiorstwo, w którym wszyscy się znają, współpracują ze sobą, warto to zaznaczyć. Zmiana środowiska jest bardzo dobrym argumentem.

Warto również zaznaczyć, że zależy nam na stabilizacji, tym samym nie chcemy zwolnić się po miesiącu i tylko przeczekać w firmie czas bez pracy na odpowiednim dla nas stanowisku. Możemy także wspomnieć, że benefity płacowe nie są dla nas najważniejsze, a liczy się bardziej spełnienie zawodowe. Nie chodzi tutaj o to, że osoba o wysokich kwalifikacjach chce pracować za darmo, jednak rekruter może mieć obawy, że proponowane wynagrodzenie takiej osoby, może znacznie przewyższyć budżet. 

Jako osoba o szerokich kwalifikacjach możemy również doskonale sprawdzić się w pracy grupowej, pomagać, podpowiadać, dlatego od początku warto dać się poznać z tej uczynnej strony, osoby, która z chęcią dzieli się swoją wiedzą i umiejętnościami.

Zbyt wysokie kwalifikacje mogą być przeszkodą, jednak jeśli odpowiednio wcześnie wyjaśnimy rekruterowi powód naszej decyzji, najpewniej zrozumie on nasze stanowisko i pozbędzie się obaw.