Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Personal branding - co buduje nasz wizerunek?

Personal branding to nasza marka osobista - wizerunek, który tworzymy. Jeśli chcemy mieć nad nim kontrolę, musimy cierpliwie pracować nad jego budową. Proces nie jest szybki ani prosty, jednak jeśli nam na tym zależy, skupienie, zaplanowane działania i podjęte kroki mogą sprawić, że się nam to uda. Czym jest personal branding, jak go zbudować i dlaczego to robić? Postaramy się to wyjaśnić w niniejszym artykule!

Czym jest personal branding?

Personal branding to marka osobista. Są to wszelkie skojarzenia, jakie przychodzą innym ludziom do głowy, kiedy o nas myślą. Z pewnością wszyscy ludzie z naszego otoczenia je mają, co oznacza, że każdy z nas jest marką. Nie wszyscy jednak ją budują. Nie jest to konieczne, jednak w wielu przypadkach niesie za sobą dobre strony.

To właśnie fakt, jak postrzegają nas ludzie, wpływa na przykład na nasz wizerunek, reputację, sprawia, że wzbudzamy (bądź nie) zaufanie, kojarzymy się z profesjonalizmem bądź jego brakiem itp. Jeśli więc zależy nam na budowaniu pozytywnych relacji, warto pracować nad tym, jak wygląda nasz personal branding. Dobra wiadomość jest taka, że nie ma przeszkód, by to zrobić, co więcej istnieją sprawdzone sposoby!

Co daje nam praca nad marką osobistą?

Dzięki odpowiedniemu personal brandingowi możemy piąć się po szczeblach kariery, zostać szanowanych ekspertem, stać się osobą liczącą się w branży, a przede wszystkim być rozpoznawalnym, rozszerzyć sieć kontaktów, poznać innych ludzi związanych z tym, co nas interesuje.

Kiedy stajemy się marką i dbamy o to, jak ona wygląda, inni chcą z nami współpracować. Widzą naszą determinację i pracę, jakiej się podjęliśmy. To bardzo ważne, kiedy mamy konkretny cel do osiągnięcia.

Ludzie, którzy budują swój personal branding, często ułatwiają sobie drogę do celu i szybciej osiągają sukces. Ba! Można wręcz założyć, że sukces jest uzależniony od tego, czy pracujesz nad swoją marką osobistą.

Nie ma więc wątpliwości, że jest to niezwykle istotny proces. Chcesz awansować? Chcesz wzbudzać zaufanie klientów? Chcesz mieć świetną opinię? Zacznij budować personal branding już dziś! Jak to zrobić?

Jak budować personal branding?

Jak już wspominaliśmy, budowanie marki osobistej nie jest proste i wymaga nakładów czasu i pracy. Nie oznacza to jednak, że nie da się przez to przejść, wręcz przeciwnie. Na czym warto się skupić podczas budowania swojej marki?

Zadaj sobie pytanie, które rozpocznie cały proces zmian i budowania wizerunku:
Dlaczego to robię? Jaki jest mój cel?
Dzięki określeniu tego, do czego dążysz, będzie ci łatwiej zaplanować drogę do celu i podejmowane działania.

Przede wszystkim jednym z pierwszych kroków powinno być zbadanie tego, co właściwie ludzie o nas myślą, jak nas postrzegają, jakie skojarzenia wywołujemy. Dzięki temu będziemy wiedzieć, co idzie w dobrym kierunku, a nad czym na pewno warto popracować. Możemy zacząć od najbliższych, ale krąg można rozszerzać. Jeśli prowadzimy stronę internetową, stwórzmy ankietę, w której wypowiedzieć będą mogli się na nasz temat jej użytkownicy.

Istotne jest również posiadanie własnej strony internetowej, swojego miejsca w sieci. W innym przypadku budowanie swojej marki może być zupełnie niewidoczne. Taki krok pozwoli nam zbudować społeczność, sieć kontaktów i pokazać siebie z jak najlepszej strony.

Nie rób nic wbrew sobie, działaj w zgodzie ze swoim sumieniem i wartościami. Nie chciej komuś dorównać, pracuj dla siebie i idź własną drogą. Dzięki temu w budowanie marki nie wkradną się niepozytywne emocje.

Pokaż innym, że wyróżniasz się, jesteś naprawdę dobry w tym co robisz, nikogo nie dublujesz, jesteś odrębną jednostką. Mogą wyróżnić cię umiejętności, ale też twoje zainteresowania, podejście do pewnych spraw itp. Warto jednak zatrzymać się na kilku wyróżnikach - pamiętajmy, że co za dużo, to niezdrowo.

Jeśli chcesz zostać ekspertem, poszerzasz swoją wiedzę, nabywasz ją, nie bój się nią dzielić, a wręcz przeciwnie - rób to. Po pierwsze twoi odbiorcy przekonają się, że naprawdę jesteś dobry w swojej dziedzinie, będą mogli się od ciebie uczyć, urośniesz w ich oczach na profesjonalistę. Nie chodzi o to, by nowe wiadomości chomikować i wykorzystywać je tylko dla siebie. Dziel się umiejętnościami, twoi czytelnicy i odbiorcy chcą wiedzieć więcej.

Postaraj się zawsze bronić swojego zdania - rób to z klasą i nie obrażaj osób, które myślą inaczej. Mają do tego prawo, a zyskasz miano profesjonalisty wówczas, kiedy swoje poglądy przekażesz w sposób kulturalny, bez mowy nienawiści i poczucia wyższości nad ludźmi uważającymi inaczej. Pokaż, że dyskusja z tobą ma sens.

Pamiętaj o tym, że marka musi być spójna. Chodzi nie tylko o identyfikację wizualną, lecz o przekazywane treści. Postaraj się sprawić, żeby wszystkie kanały, którymi komunikujesz się z odbiorcami, były do siebie podobne i kojarzyły się z tobą.

Nie daj o sobie zapomnieć - na przykład codziennie zamieszczając wpisy w mediach społecznościowych. Pamiętaj, że wszystko jest dynamiczne, zalewa nas codziennie fala informacji, w której można się łatwo zgubić. Nie pozwól na to.

Personal branding nie jest procesem łatwym, wymaga nakładów pracy, ale odpowiednio prowadzony doprowadzi cię do sukcesu. Dlatego też jeśli ci na nim zależy, warto poświęcić więcej czasu zagadnieniu marki osobistej i budowaniu wizerunku.