Poradnik Pracownika

Szef lubiany przez pracowników – co go cechuje?

Narzekanie na przełożonych zdarza się nam dość często. W toku pracy pojawiają się sytuacje, które sprawiają, że pewne cechy ich charakteru mogą nam przeszkadzać. Nic w tym dziwnego, to oczywiste, że nie da się bezwarunkowo lubić wszystkich, którzy stają na naszej drodze. W tym zalewie narzekań można jednak zapomnieć, że szef lubiany przez pracowników nie jest wcale niecodziennym zjawiskiem. Nawet jeśli na wspomnienie o takiej osobie kiwamy głową z powątpiewaniem, wielu pracowników ceni sobie swoich przełożonych. Jakie cechy sprawiają, że lubimy swojego szefa? Na co zwracamy uwagę i co odbieramy pozytywnie?

Szef lubiany przez pracowników

Szef lubiany przez pracowników wpływa na atmosferę miejsca pracy. Większośc z nas chce pracować w miejscu, które jest przyjazne i w którym czujemy się dobrze. W końcu na wykonywaniu naszych obowiązków spędzamy często większość naszego dnia i nie chcemy, by był to czas pełen stresu i zdenerwowania. Oczywiście nie ma zamkniętej listy cech, które sprawią, że wszyscy polubią szefa. Jak wspominaliśmy, jest to po prostu niemożliwe. Jednak istnieją zachowania czy powody, które wzbudzają naszą sympatię.

Uczciwość

Lubiany szef to przełożony, który jest uczciwy wobec pracowników. Czy zdarzyło ci się, że szef coś przed tobą zataił? Z pewnością nie zrobiło to na tobie pozytywnego wrażenia. Chcemy, aby naszą pracą zarządzał ktoś, kto mówi nam uczciwie, czym mamy się zajmować, dlaczego, jaki jest zakres naszej pracy, jak wygląda kwestia wynagrodzeń itd.

Jeśli przełożony stale coś nam obiecuje, jednak temat szybko gaśnie i do realizacji obietnic nigdy nie dochodzi, trudno tutaj mówić o sympatii. Szef lubiany przez pracowników nie przekazuje im pustych haseł i obietnic bez pokrycia. 

Równe traktowanie pracowników

Niestety, zdarza się, że przełożeni mają swoich ulubionych pracowników. Oczywiście, sam fakt, że kogoś lubi się bardziej nie jest niczym niewłaściwym, jednak chodzi tutaj o faworyzowanie tych osób, często zupełnie niesłusznie. Jeśli pracujesz na tym samym stanowisku z ulubieńcem szefa i choć robisz znacznie więcej, ciągle wysłuchujesz od niego, że to właśnie ulubieniec jest lepszym, bardziej zaangażowanym pracownikiem, masz prawo do negatywnej reakcji.

Dlatego też lubimy przełożonych, którzy mimo swoich sympatii traktują każdego tak samo, nie faworyzują, nie oceniają pracy tylko przez pryzmat tego, kogo lubią bardziej.

Równe traktowanie dotyczy także braku dyskryminacji w miejscu pracy. Szef nie powinien mieć żadnych uprzedzeń, traktować wszystkich tak samo, nie zwracając uwagi na płeć, wiek itd.

Wytężona praca

Jako pracownicy chcemy wiedzieć, że szef jest tak samo zaangażowany w pracę, jak my. Nie znika, kiedy w firmie jest nawał pracy, nie idzie na urlop w najgorętszym okresie, nie sprawia, że tak właściwie pracownicy nie wiedzą do końca, jak wygląda.

Skoro przełożeni się nie starają, dlaczego my mamy? Jeśli jednak widzimy, jak wytężona jest praca szefa, wiemy, że zależy mu na jego przedsiębiorstwie, a to zwiększa także naszą motywację do dalszych działań.

Otwartość na innych

Nie poczujemy się do końca dobrze w miejscu, gdzie odezwanie się do szefa wzbudza stres i strach. Jeśli okazuje się on osobą zamkniętą, nie uśmiecha się, nie rozmawia z nami, jeżeli nie ma do nas żadnej konkretnej sprawy, mamy poczucie, że jest to ktoś niedostępny. W momencie, kiedy pojawia się jakiś problem lub chcielibyśmy po prostu z nim coś omówić, czujemy się jak przed ważnym egzaminem, obawiamy się, jak taka osoba zareaguje.

Szef lubiany przez pracowników jest osobą otwarta, z którą można porozmawiać, która nie sprawia, że kiedy spotykamy ją na korytarzu, chcemy jak najszybciej uciec, a po plecach spływają nam zimne krople. Oczywiście nie chodzi o nadmierną otwartość i ploteczki w godzinach pracy czy zarzucanie swoimi problemami prywatnymi, ale o zwykłe poczucie, że jeśli będziemy musieli z nim porozmawiać, nie będzie to jedno z najgorszych doświadczeń w karierze.

Feedback

Lubimy wiedzieć, jak pracujemy. Chcemy, by przełożony udzielał nam informacji zwrotnej. Nie czekał, by powiedzieć nam, co robimy nie tak, tylko na bieżąco zaznaczał, co musimy naprawić. Chcemy również, by jeśli zrobimy coś dobrze, doceniał naszą pracę i także w takiej sytuacji dawał nam pozytywny feedback. Dzięki temu mamy poczucie, że nie dowiemy się z dnia na dzień, jak źle pracujemy i że sobie nie radzimy, a każdy błąd będziemy mogli próbować naprawić.

Poziom eksperta

Lubiany szef to często ekspert w swojej dziedzinie. Wiemy, że doskonale zna się na branży, jest w niej autorytetem, mamy świadomość, że jeśli nikt nie potrafi odpowiedzieć na nasze pytania czy wątpliwości, najpewniej przełożony nam pomoże.

Nie chcemy czuć, że wiemy więcej od szefa, bijemy go na głowę doświadczeniem, łatwiej radzimy sobie z obowiązkami. Często sprawia to, że mimowolnie tracimy do takiej osoby szacunek i zaufanie.

Nie wszystko na poważnie

Lubimy również przełożonych, którzy nie są ciągle bardzo poważni, mają poczucie humoru, żartują, wprowadzają do firmy nieco uśmiechu.

Takie zachowanie szefa zmniejsza napięcie, sprawia, że swobodniej z nim rozmawiamy, daje poczucie, że jest „zwykłym” człowiekiem, takim jak my i nie musimy się go obawiać.

Szczerość

Szef lubiany przez pracowników jest z nimi szczery. Nie ukrywa problemów, błędów, potrafi się do nich przyznać, chce aby wszyscy znali jasno swoją sytuację. Szczerość zwiększa zaufanie do przełożonego i sprawia, że my również łatwiej się przed nim otwieramy w przypadku zawodowych problemów.

Nie zawsze lubimy naszego szefa i nic nie da się na to poradzić. Problem może jednak leżeć w nas, a nie w jego zachowaniu. Najważniejsze to mieć do niego szacunek i zachowywać się profesjonalnie.