Poradnik Pracownika

Pokolenie Z na rynku pracy - Czym się charakteryzuje?

Pokolenie Z powoli pojawia się coraz wyraźniej na rynku pracy. Na temat jego przedstawicieli powstało mnóstwo stereotypów. Jakie naprawdę jest pokolenie Z? Jak zachowuje się na rynku pracy? Przeczytaj w niniejszym artykule.

Pokolenie Z - kim są jego przedstawiciele?

Pokolenie Z to osoby, które urodziły się po 1995 roku, więc są to osoby bardzo młode - najstarsi z nich w 2017 roku kończą bowiem 22 lata. Dlatego też nie dominują na rynku pracy, a dla wielu pracowników z innych generacji są niejako zjawiskiem.

Jakie są “zetki”? To przede wszystkim osoby, które lubią, kiedy uwaga drugiej osoby jest na nich maksymalnie skupiona - w związku z tym często wolą porozmawiać w cztery oczy, choć tak często mówi się o tym, że dla nich komunikacja poza siecią właściwie nie istnieje. Nie jest to prawda, pokolenie Z potrafi rozmawiać poza cyfrową rzeczywistością, często nie ma z tym najmniejszego problemu.

Nie da się ukryć, że osoby z tego pokolenia wychowały się w technologicznym świecie. Większość z nich już od urodzenia miała w domu komputer z podłączeniem do internetu. W związku z tym sieć jest dla nich bardzo naturalnym miejscem, poruszają się po niej intuicyjnie, nie mają też problemu z obsługiwaniem różnego rodzaju urządzeń, doskonale sobie z tym radzą. Starszym pokoleniom trudno to zrozumieć, więc bardzo często usłyszeć można, że osoby z pokolenia Z żyją tylko wirtualnie, nie są dla nich ważne prawdziwe relacje, a nawet, że nie znają zabaw na świeżym powietrzu itp. Oczywiście nie jest to prawdą, po prostu ich świat wyglądał nieco inaczej, telefon w wieku dziecięcym nie był dla nich niczym niezwykłym, a internet nie stanowi przed nimi tajemnic. Nie oznacza to, że ich dzieciństwo jest gorsze, a raczej po prostu inne, co nie zawsze jest rozumiane.

Pokolenie Z ceni sobie przekaz wideo. Nierzadko zamiast wysyłania wiadomości wybierają nagranie krótkiego filmiku. Wiedzę czerpią bardzo często z YouTube’a, doskonale znają jego twórców. Korzystają chętnie ze Snapchata, by dzielić się spędzanym czasem ze swoimi znajomymi - nierzadko z całego świata.

Dzięki powszechnemu dostępowi do internetu, przedstawiciele pokolenia Z są bardzo otwarci - często mają przyjaciół na całym świecie, komunikują się z wieloma osobami, nie stanowi również dla nich problemu tego rodzaju porozumiewanie się.

W porównaniu z innymi pokoleniami można wysnuć tezę, że pokolenie Z wychowało się w dobrobycie, jednak wyraźnie widać różnice w statusie materialnym między przedstawicielami tej generacji. Poza tym jest to pokolenie zachłyśnięte reklamą. Cenią sobie markę, jednak nie chcą też za nią przepłacać.

Pokolenie Z to indywidualiści. Zazwyczaj cechuje ich realizm, jednak skierowany w stronę pesymizmu.

Pokolenie Z w pracy

Pokolenie Z ceni sobie pracę zdalną i nie ma z nią żadnego problemu. Co więcej nie przeraża ich praca nawet w najodleglejszym kawałku świata. Porozumiewanie się z przedsiębiorcami z całego świata jest dla nich naturalne i bezproblemowe.

Dodatkowo pokolenie Z właściwie od dzieciństwa jest upewniane w tym, że najważniejsze jest doświadczenie zawodowe, a wykształcenie zaczyna być drugoplanowe. W związku z tym są oni bardzo ambitni, często bardzo szybko obierają drogę zawodową i zaczynają staże czy praktyki w młodym wieku.

Zetki to również osoby, które nie mają problemu z multitaskingiem, w końcu od najmłodszych lat jednocześnie oglądają serial, piszą ze znajomymi na komunikatorach i rozmawiają z rodzicami. Niestety ma to też minus - często nie potrafią skupić się na jednym zadaniu, jednej czynności, zaczynają wiele i niczego nie kończą, mają problemy z koncentracją.

Pokoleniu Z nie zależy na stabilizacji, przede wszystkim oczekują od pracodawcy ciekawych projektów, a dodatkowo miłej atmosfery i zapewnienia im rozwoju w interesującej ich dziedzinie. Jest to jedna z generacji najbardziej nastawiona na rozwój, w związku z tym oczekują kursów, szkoleń i z pewnością nie zostaną w firmie, jeśli czują, że stoją w miejscu.

Zetki szybko wydają wyroki, nie czekają na opinię innych ludzi, sami stwierdzając, czy coś im się przyda i jest użyteczne. Najważniejsze jest dla nich to, że urządzenie czy funkcja ma być praktyczna, intuicyjna. Cenią również szybkość.

Największym problemem dla pracodawców współpracujących z pokoleniem Z jest fakt, że przez to, iż łatwo uzyskują wszelkie informacje, nie do końca rozumieją czym jest poufność, co może skutkować tym, że “wyniosą” informacje z firmy.

Jako że przedstawiciele pokolenia mają kontakt z ludźmi z całego świata, nie stanowi dla nich problemu kontakt z drugą osobą, tym samym doskonale poradzą sobie z pracą z klientem.

Dla przedstawicieli innych pokoleń praca z pokoleniem Z może być niełatwa, jednak nie warto patrzeć na jego przedstawicieli przez pryzmat stereotypów. Są one krzywdzące, a jak wiadomo, tak naprawdę każdy człowiek jest inny i zamiast z góry go oceniać, warto go po prostu poznać.