Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Zirytowany pracownik - co denerwuje nas w pracy?

Cierpliwość jest bardzo ważna, by spokojnie i szczęśliwie żyć. Czasami jednak, nawet gdy cierpliwość mamy iście anielską, nie jesteśmy w stanie spokojnie wytrzymać pewnych zachowań czy sytuacji. Jesteśmy wtedy podenerwowani. Dzieje się tak zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Zirytowany pracownik jest bowiem niemal codziennością. Zdenerwowanie z pewnością nie jest dobre dla koncentracji. Co najbardziej denerwuje nas w pracy?

Zirytowany pracownik - co nas denerwuje?

W pracy wiele rzeczy i zachowań może doprowadzać nas do białej gorączki. Spędzamy w tym miejscu niemal połowę swojego dnia, w związku z tym chcemy, aby był to czas spokojny. Nie zawsze jednak może tak się stać. Co najbardziej irytuje w pracy?

Współpracownicy

Nie da się ukryć, że zirytowany pracownik to często pracownik zdenerwowany zachowaniami innych pracowników. Co nas denerwuje?

  1. Zbyt głośne rozmowy - starasz się skupić na zadaniu, a dwóch współpracowników głośno dyskutuje na tematy zupełnie niezwiązane z pracą. Prosisz raz czy drugi, przed chwilę jest cicho, po czym kolejny raz rozgadują się na dobre. O koncentracji nie masz co marzyć, zdenerwowanie w niczym nie pomaga, a niewykonane zadania mnożą się w zastraszającym tempie.
  2. Podkradanie rzeczy z lodówki - ktoś znowu zjadł twój jogurt, choć podpisałeś go w widocznym miejscu. Idziesz do kuchni bardzo głodny, a na miejscu okazuje się, że jedynej kanapki, którą sobie przygotowałeś, już nie ma w lodówce. Kupiłeś sobie śmietanki do kawy i następnego dnia nie ma już ani jednej. Komfort pracy się zmniejsza, bo jak pracować dobrze, kiedy jesteśmy głodni, a czarna kawa nie smakuje? Zirytowany pracownik staje się wtedy naszym "drugim ja".
  3. Plotkowanie - nic nie irytuje tak, jak informacje wyssane z palca. Trudno być spokojnym, jeżeli ktoś kolejny raz nas nimi częstuje. Wystarczy spotkać plotkarza przypadkiem, by dowiedzieć się kto z kim i dlaczego. Osoba taka nie rozumie, że nie wszystkich to interesuje, wręcz przeciwnie - przynosi tylko niesmak.
  4. Szczegóły z życia prywatnego - próbujesz pracować, ale pracownicy, którzy są przyjaciółmi prywatnie, opowiadają sobie szczegóły z życia prywatnego. Nie chcesz tego słuchać ani wiedzieć, ale nie masz jak się przed tym uchronić.
  5. Spóźnienia - pracy jest bardzo dużo, a współpracownik spóźnia się każdego dnia. Opuszcza spotkania, sprawia, że zadania wykonywane są wolniej, niż powinny. Nie szanuje czasu i pracy innych osób. Jak się więc nie irytować?
  6. Aromatyczne potrawy - współpracownik ma w zwyczaju jeść w pracy, przy biurku śledzie, jajka czy czosnek, a w kuchni odgrzewa bigos. Zapachy są raczej wątpliwe i unoszą się w powietrzu przed długi czas. Zdecydowanie psuje to pracę i może zdenerwować nawet najbardziej cierpliwą osobę. Jeżeli do tego dołączy się również mlaskanie czy siorbanie - efekt zdenerwowania jest gwarantowany, a zirytowany pracownik to twoje drugie imię.
  7. Lenistwo - zawsze znajdzie się pracownik, który nie przykłada się do pracy. Czas spędza w internecie, nie skupia się, niewiele robi, ale i tak ze wszystkiego wychodzi obronną ręką. Kiedy pracujemy w pełni uczciwie, taka sytuacja może nas bardzo denerwować. Z drugiej strony jednak zgłoszenie takiego zachowania uważamy często za “kapowanie”, w związku z tym z trudem wytrzymujemy takie zachowanie, które jednak niezwykle irytuje.
  8. Lizusostwo - trudno wytrzymać, kiedy nasz współpracownik zachowuje się w stosunku do szefa tak, jakby miał do czynienia z bóstwem. Mamy wrażenie, że niewiele brakuje, aby zaczął mu czyścić buty. Takie zachowania są denerwujące, szczególnie kiedy pracownik niewiele robi, oprócz wychwalania szefa.
  9. Nieprzyjemny zapach - irytujący może być również pracownik, który nie pachnie dobrze. Kiedy ktoś z całą pewnością ma problem z codzienną higieną, może nam napsuć krwi równie mocno, co zbyt aromatyczna kanapka.

Kiepskie warunki pracy

Niewygodne krzesło, za wysokie biurko, myszka zepsuta od tygodnia, kiepska kawa… Te wszystkie elementy mogą sprawić, że będziemy podenerwowani. Szczególnie kiedy już wielokrotnie prosiliśmy o zmianę warunków i nie możemy się tego doprosić. Żeby dobrze pracować, musimy mieć pełną wygodę, w przeciwnym razie naprawdę trudno być produktywnym.

Niska pensja

Irytuje nas również niska pensja. Być może na rozmowie kwalifikacyjnej zostaliśmy zapewnieni o premii czy podwyżkach, ale nic z tego nie wyszło i kolejny miesiąc płynie nam od pierwszego do pierwszego. Niska płaca może irytować.

Przełożeni

Irytują również przełożeni, szczególnie tacy, z którymi nie możemy się porozumieć - wymagają od nas zbyt wiele, nie słuchają naszych sugestii, zawsze wiedzą lepiej. Trudno spokojnie wytrzymać takie zachowanie. Czasami nie można się porozumieć tak bardzo, że konflikt przełożony kontra zirytowany pracownik zmusza pracownika do zmiany firmy.

Atmosfera w pracy

Atmosfera w miejscu pracy jest niezwykle istotna. Dużą część dnia spędzamy w tym miejscu, w związku z tym to normalne, że każdy chciałby czuć się w firmie dobrze. Jeżeli jednak czuć w powietrzu napięcie, współpracownicy rywalizują ze sobą, są niemili w stosunku do innych, wszyscy knują i plotkują, trudno o spokojną i intensywną pracę.

Dojazdy

Godzina dojazdu. Dwie godziny stracone w ciągu dnia. Tyle interesujących rzeczy można by zrobić w tym czasie. W dodatku korki, kiepscy współpasażerowie, to naprawdę może zirytować. Już w drodze do pracy stajemy się zdenerwowani, tak zaczęty dzień często nie wróży niczego dobrego.

Do pewnych sytuacji warto przywyknąć, by spokojnie wykonywać swoje obowiązki. Warto mieć ze sobą zawsze słuchawki, by zagłuszyć rozmowy innych i starać się unikać ludzi oraz zachowań, które nas irytują. Spokój z pewnością podniesie komfort naszej pracy.