Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Czym się zajmuje specjalista ds. BHP i jak nim zostać?

BHP, czyli bezpieczeństwo i higiena pracy, to zbiór zasad dotyczących bezpiecznego wykonywania pracy w higienicznych warunkach. Jest to zagadnienie istotne, ponieważ każdemu pracodawcy powinno szczególnie zależeć na tym, by jego pracownicy mieli zapewnione jak najlepsze warunki i by ryzyko było jak najmniejsze. Czym zajmuje się specjalista ds. BHP? Jak nim zostać? Ile zarabiają osoby na tym stanowisku? Przeczytaj w niniejszym artykule!

Czym zajmuje się specjalista ds. BHP?

Specjalista ds. BHP zajmuje się głównie zagadnieniami ochrony w pracy, doradza w tych kwestiach, ocenia ryzyko zawodowe na danych stanowiskach pracy, sprawdza, czy przedsiębiorstwa działają zgodnie z zasadami BHP. Osoby na tym stanowisku mogą również prowadzić działalność edukacyjną i uczyć pracowników zagadnień z tej dziedziny.

Poza tym specjaliści ds. BHP kontrolują również przedsiębiorstwa i sprawdzają systemy BHP firm. Oceniają wszelkie plany inwestycyjne lub modernizacyjne, zajmują się także odbiorem technicznym stanowisk pracy, urządzeń czy obiektów.

To, jak działa służba BHP w danej firmie, jest regulowane rozporządzeniem Rady Ministrów z 2 września 1997 roku w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.

Jak zostać specjalistą ds. BHP?

Osoby, które pracują w służbie BHP, w tym specjaliści ds. BHP muszą spełniać wymagania zawarte w powyższym rozporządzeniu. Tam określone są kwalifikacje do wykonywania tego zawodu.

Aby zostać specjalistą ds. BHP, należy posiadać wykształcenie wyższe w kierunku BHP lub ukończyć specjalizację w tym zakresie bądź ukończyć studia podyplomowe. Dodatkowo należy ukończyć co najmniej roczny staż w służbie BHP.

Aby zostać starszym specjalistą ds. BHP, oprócz wspomnianych ukończonych studiów lub specjalizacji należy odbyć co najmniej 3-letni staż w służbie BHP, natomiast aby ubiegać się o stanowisko głównego specjalisty ds. BHP, staż musi być co najmniej 5-letni.

Osoby, które chcą pracować na wskazanych stanowiskach, muszą także ukończyć specjalne szkolenie kształcące w dziedzinie BHP. Są na nim podejmowane takie zagadnienia jak zagrożenia zawodowe, kontrola i ocena BHP, ocena ryzyka zawodowego czy ustalanie przyczyn wypadków przy pracy oraz chorób zawodowych oraz przeprowadzanie działań profilaktycznych.

Dodatkowo co najmniej raz na 6 lat taka osoba powinna brać udział w szkoleniach okresowych. Dziedzina BHP rozwija się i tego samego wymaga się od jej pracowników. Zawód ten niesie ze sobą duża odpowiedzialność, stąd też ciągły rozwój jest konieczny, by dobrze wykonywać swoje obowiązki.

Specjalista ds. BHP w firmie

Jak wygląda kwestia zatrudnienia specjalistów ds. BHP w firmach? Warto wiedzieć, że pracodawca, który zatrudnia więcej niż 100 pracowników, powinien utworzyć służbę BHP w swoim przedsiębiorstwie, a służba ta ma za zadanie kontrolować bezpieczeństwo i higienę pracy oraz doradzać w jej kwestiach.

Jeśli pracodawca zatrudnia mniej niż 100 osób, zadania, które spełnia służba BHP, może zlecić pracownikowi, który jest zatrudniony przy innej pracy, natomiast jeśli pracodawca sam ukończył niezbędne szkolenia, może osobiście zająć się tymi zadaniami, jednak pod pewnymi warunkami. Musi on albo zatrudniać do 10 pracowników, albo do 20 pracowników i jednocześnie być zakwalifikowanym do grupy działalności, która posiada nie wyższą niż trzecią kategorię ryzyka w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.

Pracodawca może oczywiście nie wykonywać zadań specjalisty samodzielnie i nie powierzać ich nikomu pracującemu w firmie, jeżeli nikt nie posiada takich kompetencji. Wówczas można skorzystać z usług firm zewnętrznych i wynająć specjalistę ds. BHP.

Ile zarabia specjalista ds. BHP?

Skoro wiemy już, co zrobić, by zostać specjalistą ds. BHP, gdzie możemy zostać zatrudnieni oraz jakie zadania czekają na kandydatów na to stanowisko, warto również wspomnieć o kwestii wynagrodzenia. Ile zarabia specjalista ds. BHP?

Według danych portalu wynagrodzenia.pl średnie zarobki na stanowisku specjalisty ds. BHP wynoszą 6 150 zł brutto. 25% najmniej zarabiających w tym zawodzę otrzymuje wynagrodzenie na poziomie około 5 000 zł brutto, z kolei 25% najwięcej zarabiających -zarabia średnio 7 710 zł brutto.

Przelicz wysokość wynagrodzenia brutto na netto ("na rękę") korzystając z: Kalkulator wynagrodzeń 2023!

Najlepiej zarabiają specjaliści ds. BHP pracujący na terenie województw: mazowieckiego, pomorskiego oraz dolnośląskiego. Z kolei najmniej zarabiają osoby na tym stanowisku pracujące w województwach: podkarpackim, podlaskim oraz lubuskim.

Osoby starające się o pracę na tym stanowisku, muszą mieć świadomość tego, że wiedza z zakresu BHP zmienia się, rozwija, w związku z czym należy być nastawionym na ciągły rozwój i naukę. Dodatkowo warto podkreślić, że sumienność i dokładność w tym zawodzie to podstawa – jest to profesja wymagająca i odpowiedzialna, nie kończy się na przeprowadzaniu szkoleń dla pracowników.