Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Cechy listu motywacyjnego – co zrobić, by był skuteczny?

Poszukiwania pracy bywają naprawdę czasochłonne – przygotowanie dobrych dokumentów aplikacyjnych dostosowanych do odbiorcy nie jest zawsze prostym zadaniem. Nie da się jednak ukryć, że o ile CV uważamy za konieczne, nie zawsze tak jest z listem motywacyjnym. Często nie wiemy, co moglibyśmy napisać i czy będzie to ciekawe dla rekrutera. Najchętniej wysłalibyśmy sam życiorys, jednak czy to dobry pomysł? Jakie cechy listu motywacyjnego mogą sprawić, że będzie on skuteczny? Na czym się skupić? Podpowiadamy!

Czy zawsze spełniać wymagania pracodawców?

Bywa, że pisanie listu motywacyjnego wydaje nam się zbędne z wielu powodów – nie do końca czujemy się dobrze w takiej formie, uważamy, że nie mamy „lekkiego pióra”, mamy poczucie, że to niepotrzebne, ponieważ i tak nikt tego dokumentu nie przeczyta. Zdarza się więc, że nawet kiedy w wymaganiach wyraźnie proszeni jesteśmy o przesłanie zarówno CV, jak i listu motywacyjnego, ignorujemy to. 

Pamiętajmy jednak o tym, że spełnianie wymagania pracodawców zawartego w ogłoszeniu jest bardzo ważne. Wydawać by się mogło, że taki niepozorny krok nic nie zmieni, a może się okazać, że przekreśli naszą szansę na dalsze uczestniczenie w rekrutacji. 

Postawmy się na miejscu rekrutera, który w odpowiedzi na ogłoszenie dostaje wiele maili od kandydatów do pracy. Musi więc odrzucać niektóre kandydatury, aby zaprosić najbardziej dopasowane osoby do kolejnego etapu rekrutacji. Jeśli w ogłoszeniu wyraźnie zawarł wymaganie „Prosimy o przesłanie CV oraz listu motywacyjnego”, a widzi w mailu załączone tylko CV, to całkiem prawdopodobne, że kandydatura zostanie odrzucona. W końcu wymagania nie zostały spełnione. 

List motywacyjny wcale nie wymaga od nas zdolności pisarskich. Chodzi o przekazanie najważniejszych informacji na swój temat, dzięki którym rekruter dowie się o nas czegoś więcej, niż mówi samo CV. Przy czym warto postawić na odpowiednią formę tego dokumentu. Odpowiednie cechy listu motywacyjnego mogą zwiększyć jego skuteczność.

Jak wygląda list motywacyjny?

Zanim przejdziemy do treści, warto wspomnieć o tym, jak powinien wyglądać list motywacyjny. Dokument ten przyjmuje bowiem zazwyczaj formę podania. W związku z tym w prawym górnym rogu umieszcza się miejscowość i datę, nieco niżej po lewej – nasze dane (imię i nazwisko, telefon, e-mail), następnie niżej po prawej – dane firmy lub rekrutera, jeśli wiemy, jak się nazywa. 

List rozpoczynamy („Szanowni Państwo/Szanowny Panie/Szanowna Pani”) oraz kończymy („Z wyrazami szacunku/Z poważaniem”) zwrotami grzecznościowymi. Jeśli możemy, podpiszmy go ręcznie, ale nie jest to konieczność.

Dobrze również w treści głównej zachować formę „wstęp – rozwinięcie – zakończenie”. W pierwszej części wprowadzamy rekrutera w nasz życiorys zawodowy, następnie piszemy o naszych osiągnięciach, tym co nas wyróżnia i sprawia, że jesteśmy doskonałymi kandydatami na dane stanowisko, w zakończeniu natomiast warto wyrazić chęć spotkania podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Cechy listu motywacyjnego

Jakie cechy listu motywacyjnego mogą zaważyć na jego skuteczności? O czym należy pamiętać, przy jego tworzeniu? Jaki powinien być list?

Konkretny

Aby zapełnić miejsce w dokumencie, możemy pomyśleć o rozwlekaniu zdań, tak zwanym laniu wody. Warto jednak wiedzieć, że w liście motywacyjnym najważniejsze są konkrety. Nie chodzi tutaj o pokazanie kunsztu pisarskiego, składanie pięknych zdań, tylko o przekazanie, dlaczego to właśnie nas warto zaprosić do dalszych etapów, a w konsekwencji zatrudnić, choć aplikację wysłało wiele osób. Rekruter nie ma czasu na zapoznawanie się z czymś nie na temat, co go nie zainteresuje, nie przyciągnie od pierwszych zdań.

Dopasowany do odbiorcy

Jeśli dopasujemy list motywacyjny do odbiorcy, możemy założyć, że rekruter zauważy nasze zaangażowanie. Przygotowaliśmy się do poszukiwań pracy, a skoro tak, to najpewniej zależy nam nie tylko na pracy, lecz także na pracy w tym właśnie miejscu – dla potencjalnego pracodawcy zaangażowanie już od pierwszych chwil jest ważne, ponieważ to oczywiste, że szuka on kogoś, kto za dłużej zasili zespół i będzie zmotywowany do działania. Dlatego też przeczytajmy dokładnie ogłoszenie i odnieśmy się do niego w liście. Pamiętajmy również, by dokładnie przepisać dane firmowe. 

Uzupełniający CV

Dobry list motywacyjny nie powiela tego, co rekruter może znaleźć w CV. W związku z tym dokument ten powinien być uzupełnieniem życiorysu, a nie jego powtórzeniem. Mamy tę możliwość, że możemy w nim dopowiedzieć to, co w CV się po prostu nie zmieści. Możemy wyjaśnić zmianę branży czy dużą dziurę w zatrudnieniu. Dlatego też warto to wykorzystać, skoro mamy taką możliwość. Jakie jeszcze inne cechy listu motywacyjnego mogą zwiększyć szansę kandydata na sukces?

Estetyczny

Z pewnością warto również zadbać o to, by CV było estetyczne. Nie musi być w pełni minimalistyczne, czarno-białe i zachowawcze, jednak nadmiar kolorów i wyróżnień również nie będzie dobrym pomysłem. Postarajmy się więc użyć maksymalnie dwóch fontów, zachować marginesy, a najważniejsze informacje pogrubiać. 

Oryginalny

W internecie znajdziemy mnóstwo wzorów listów motywacyjnych. Nic więc dziwnego, że może nas kusić skopiowanie ich i wprowadzenie swoich danych. Jednak warto mieć na uwadze, że inni kandydaci do pracy mogą zrobić dokładnie to, co my. W związku z tym rekruter dostanie kilka bardzo podobnych listów. Czy to sprawi, że się wyróżnimy na tle innych? Wręcz przeciwnie. Brak oryginalności może przekreślić nasze szanse w dalszych etapach rekrutacji.

List motywacyjny może nam pomóc w zdobyciu zatrudnienia. Jednak jego nieodpowiednia forma może zmniejszyć szansę kandydata na zdobycie pracy, dlatego warto zadbać o dobre cechy listu motywacyjnego.