Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Rozmowa o pracę – jak zrobić dobre wrażenie?

Poszukiwania zatrudnienia składają się często z wielu etapów, a dla wielu kandydatów najbardziej stresująca jest rozmowa o pracę. Chcemy zrobić jak najlepsze wrażenie na pracodawcy, sprawić, by chciał nas zatrudnić. Oczywiście wymaga to przygotowań. Co zrobić, aby dobrze wypaść? O czym pamiętać? Podpowiadamy w artykule!

Jak cię widzą, tak cię piszą

Rozmowa o pracę wymaga przygotowania odpowiedniego stroju. Czy tego chcemy, czy nie, to jak się prezentujemy, jest bardzo ważne. Rekruter nas nie zna, a ludzie oceniają się po wyglądzie mimowolnie. Dlatego tak istotne jest to, jak wyglądamy.

Nie każda firma wymagać będzie od nas bardzo eleganckiego stroju. Nie zawsze garnitur i garsonka będzie dobrym wyborem – możemy wypaść zbyt sztywno. Skąd jednak wiedzieć, na co się zdecydować? Nie zawsze profil firmy jest jasny już na samym początku. Jeśli więc tego nie wiemy, najlepiej wybrać styl smart casual, który uznawany jest za sportową elegancję, idealnie nadającą się na rozmowę o pracę.

Co to właściwie dla nas oznacza? Co powinniśmy na siebie włożyć? Kobiety mogą postawić na ciemne jeansy/spodnie, koszulę, marynarkę/sweter/kardigan w stonowanych barwach. Z kolei mężczyźni mogą włożyć spodnie, koszulę i marynarkę.

Nie można odmówić takim połączeniom elegancji, a zbyt formalny strój może sprawić, że bardziej się zestresujemy. Kiedy przyjdziemy w garniturze, a pracownicy firmy czy nawet rekruter będą mieli strój mniej formalny, będziemy czuli się po prostu głupio. Dlatego warto tego uniknąć.

Warto zawsze stawiać na zasłonięte buty. Jeśli decydujemy się na spódnicę, dobrym wyborem mogą być rajstopy. Rozważmy lekki makijaż i raczej nie decydujmy się na nadmiar biżuterii, której dźwięki mogą rozpraszać.

Pamiętajmy o tym, by się wyspać, wyglądać jak najbardziej wypoczęcie. Ważne jest również to, aby nasza fryzura była świeża, a ubrania wyprasowane.

Co ze sobą zabrać?

Rozmowa o pracę jest na tyle stresująca, że często zupełnie nie wiemy, co ze sobą zabrać, by sobie pomóc. O czym pamiętać?

  1. Zawsze warto mieć przy sobie telefon. Jeśli w drodze na spotkanie wydarzyłoby się coś, co mogłoby je opóźnić lub nie będziemy mogli znaleźć siedziby firmy, kontakt z rekruterem może być niezbędny.

  2. Miejmy również przy sobie karteczkę z numerem telefonu rekrutera i adresem firmy. Może się przecież zdarzyć, że telefon przestanie działać, jeśli więc wszystkie informacje będą tylko w nim, możemy mieć problem.

  3. Notatnik i długopis często udostępniane są na miejscu, jednak warto zabrać coś ze sobą, by zanotować najważniejsze informacje. 

  4. Poza tym możemy także zabrać ze sobą notatki. Nie ma nic złego w tym, jeśli będziemy się nimi posiłkować, aby o niczym nie zapomnieć. Warto jednak nie czytać ich zdanie po zdaniu, lecz po prostu zerkać na nie, gdy stres odbiera nam mowę.

  5. Zabierzmy ze sobą także referencje wystawione w poprzednich miejscach pracy. Być może rekruter będzie chciał się z nimi zapoznać.

  6. Przydatne mogą okazać się także chusteczki higieniczne. Pociąganie nosem z pewnością nie zostanie zbyt dobrze odebrane. 

  7. Warto zabrać ze sobą także portfolio, jeśli posiadamy je w formie fizycznej. Nawet jeśli wysyłaliśmy wersję cyfrową, być może rekruter zechce się z nim zapoznać także podczas rozmowy.

Rozmowa o pracę – przygotowania

Rozmowa o pracę wymaga przygotowań. Nie chodzi tutaj oczywiście tylko o strój oraz to, co weźmiemy ze sobą. O czym jeszcze musi pamiętać kandydat?

  1. Przed wejściem do pomieszczenia, w którym będzie odbywała się rozmowa, wyłącz telefon lub wycisz dźwięki. Jeśli czekasz na ważny telefon, poinformuj o tym na samym początku, nie wychodź bez słowa odebrać, kiedy ktoś do ciebie dzwoni.

  2. Nie spóźniaj się na spotkanie. Staraj się wyjść na tyle wcześnie, by nawet z problemami po drodze, dotrzeć na czas. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, od razu zadzwoń z prośbą przełożenia spotkania lub poczekania na ciebie. Nie informuj o problemach w ostatniej chwili.

  3. Przeczytaj o firmie wszystko, co tylko znajdziesz. Dowiedz się o tym, jaką ma historię, jakie są jej cele, jakie projekty przeprowadziła. Dowiedz się również jak najwięcej o stanowisku, które masz objąć. 

  4. Przygotuj najczęściej pojawiające się na rozmowie o pracę pytania i znaj na nie odpowiedzi. 

  5. Nie odpowiadaj na żadne z pytań „nie wiem”, „nie potrafię odpowiedzieć”. Zawsze staraj się udzielić odpowiedzi. 

  6. Zadawaj pytania, to niemal pewne, że rekruter cię o to poprosi. Jeśli nie będziesz miał nic do powiedzenia, możesz zostać odebrany jako osoba niezaangażowana w rozmowę. 

  7. Bądź miły, panuj nad emocjami, nie wypowiadaj się źle o byłym pracodawcy. Często przekreśla to kandydata w oczach rekruterów. 

  8. Mów wyraźnie, niezbyt szybko, ale też niezbyt wolno, nie krzycz, ale też nie szepcz. Staraj się być jak najlepiej zrozumianym, jasno formułuj myśli.

  9. Przygotuj sobie kwotę, którą chcesz zarabiać. Pamiętaj, że powinna realnie oddawać twoje umiejętności. Bardzo często nie potrafimy wycenić naszej pracy, co w oczach rekrutera również może być błędem.

Rozmowa o pracę jest stresująca dla wielu z nas. Nieczęsto zdarza się, że ktoś lubi ten etap rekrutacji i idzie na niego zupełnie zrelaksowany. Nie chcemy się skompromitować, szczególnie, jeśli zależy nam na danym stanowisku. Dlatego też warto wiedzieć, jak zrobić dobre wrażenie i naprawdę dobrze się do takiej rozmowy przygotować.