Poradnik Pracownika

Firma marzenie - co przyciąga nas do pracodawcy?

W niektórych branżach możemy mówić już o rynku pracownika. Pracodawcy zabiegają o pracowników, chcą przyciągnąć do siebie specjalistów, ekspertów, robią wszystko, by potencjalni kandydaci dowiedzieli się, że ich przedsiębiorstwo to niemal firma marzenie. Co jednak sprawia, że rzeczywiście tak uważamy? Co przyciąga nas do pracodawcy? Co wpływa na to, że chcemy pracować w danym miejscu? W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na te pytania!

Dlaczego firmy muszą się o nas starać?

Coraz częściej mówi się o rynku pracownika. W niektórych branżach stale brakuje specjalistów, miejsc pracy jest o wiele więcej niż potencjalnych kandydatów i to pracodawcy starają się o to, żeby ktoś podjął u nich zatrudnienie, nie odwrotnie.

Nie da się ukryć, że w związku z tym firmy w takich branżach muszą starać się o to, by sprostać oczekiwaniom pracowników. Coś musi ich przyciągnąć do danego miejsca i sprawić, że pomyślą, iż miejsce, do którego aplikują, to firma marzenie.

Jak wygląda firma marzenie w oczach pracowników?

Na co zwracamy największą uwagę? Co sprawia, że zwykłe przedsiębiorstwo staje się firmą-marzeniem? Co nas przyciąga?

  1. Jasne zasady i dobrze skonstruowane ogłoszenie o pracę
    Najczęściej pierwszy kontakt z firmą to zapoznanie się z ogłoszeniem o pracę. Niestety w tym przypadku wielu pracodawców popełnia wiele niewybaczalnych błędów. Nie wiemy nic o wynagrodzeniu, benefitach, możliwych ścieżkach kariery, wymagania są niesprecyzowane, właściwie nie wiadomo kto wystawił ogłoszenie. W związku z tym nierzadko pracowników przyciągają takie informacje, w których znajdziemy wszystko, czego potrzebujemy, z wynagrodzeniem włącznie. W przeciwnym razie najpewniej po prostu przeczytamy ogłoszenie i porzucimy je.

  2. Dobrze zbudowana strona internetowa
    Firma marzenie ma dobrze skonstruowaną stronę WWW, na której można znaleźć wszelkie niezbędne informacje. Pracownicy lubią wiedzieć jeszcze przed rozpoczęciem pracy, jak wygląda firma od środka, kto w niej pracuje, czy mają miejsce jakieś szkolenia, czy zespół się integruje itp. Dodatkowo oczywiście interesuje nas misja i wizja firmy, chcemy wiedzieć, jaki jest cel prowadzonych działań, czym mielibyśmy się zajmować itp. O tym wszystkim powinna nas informować strona firmy. Lubimy takie, w których znajdziemy zdjęcia biura, opis zespołu, historię firmy, możliwe ścieżki kariery, odnośniki do mediów społecznościowych, aktualności z życia zespołu itd. Jeśli strona jest nieintuicyjna, a odnalezienie interesujących nas informacji zajmuje zbyt wiele czasu, najpewniej szybko skończymy przeglądanie jej.

  3. Ciekawie prowadzone social media
    Żyjemy w czasach, w których obecność firmy w social mediach jest czymś naturalnym i  niemal oczywistym. Większość z nich można znaleźć na Facebooku, dodatkowo na Instagramie, Twitterze, YouTubie itd. Jeśli widzimy, że firma przedstawia ciekawe treści, wchodzi w interakcje z klientami, szybko reaguje, dodatkowo nierzadko przemyca smaczki z życia zespołu, często nabieramy zaufania do marki i praca w firmie wydaje nam się ciekawsza. W związku z tym ciekawie prowadzone social media mogą nas przyciągnąć do pracodawcy.

  4. Płynnie przeprowadzona rekrutacja
    Jeśli mielibyśmy wskazać, co jest dla nas najbardziej stresujące w poszukiwaniu pracy i zmienianiu stanowiska, wielu z nas wskazałoby właśnie rekrutację. Nierzadko nie wiemy, czego się spodziewać, obawiamy się pytań rekrutera, wszelkich etapów, które nierzadko kończą się właściwie na niczym. Jeżeli więc dowiadujemy się, że rekrutacja w danym przedsiębiorstwie jest ciekawa, przebiega płynnie, nie jest stresująca, od razu wydaje nam się, że trafiliśmy na firmę marzenie. Nowa praca i tak jest stresująca, im mniej więc niepotrzebnego zdenerwowania, tym lepiej.

  5. Rekomendacje pracowników
    Kto wie lepiej, jak wygląda praca w firmie, niż jej pracownicy? Dlatego też bardzo często przyciągają nas właśnie ich rekomendacje. Możemy je przeczytać w internecie, choć zawsze bardziej wierzymy znajomym, ludziom, których spotykamy na co dzień. Jeśli ktoś chwali pracodawcę, firmę, benefity, wynagrodzenie, jesteśmy właściwie pewni, że firma jest dokładnie taka, jak byśmy tego chcieli. Rekomendacje w internecie mogą być nieco naciągane, w końcu nie wiemy, kto naprawdę jest ich autorem, jednak ogrom pozytywnych opinii nie może być przypadkiem.

  6. Biuro przyjazne pracownikom
    Lubimy pracować wygodnie. Chcemy mieć wszystkie potrzebne narzędzia. Wygodne, dobrze dopasowane do potrzeb biuro to coś, co zawsze będziemy cenić. Duże biurka, dopasowane krzesła, świetny sprzęt, możliwość doposażenia, wyposażona kuchnia, pokoje, w których można odpocząć podczas przerwy - im bardziej biuro przyjazne nam jest, tym bardziej chcemy w nim pracować i nic w tym dziwnego.

  7. Benefity
    Do pracodawcy przyciągają nas nierzadko również benefity pozapłacowe, takie jak na przykład bezpłatne zajęcia sportowe, wstęp na imprezy kulturalne, zapewnienie obiadów dla pracowników itp. Są to takie elementy organizacji pracy, które sprawiają, że firma od razu wydaje się przyjemniejszym miejscem dla pracownika.

  8. Atmosfera miejsca pracy
    Spędzamy w pracy wiele godzin i szczególnie wtedy, kiedy doświadczyliśmy nieprzyjemnej atmosfery między pracownikami, bardzo cenimy ten aspekt. Nie chcemy kłótni, niepotrzebnego stresu, gęstej atmosfery. Dlatego informacje o atmosferze w miejscu pracy są dla nas często bardzo istotne.

Każde przedsiębiorstwo ma swoje wady i zalety, jednak pewne aspekty mogą sprawić, że pracownicy uznają je za firmę marzenie. Przyciągają one specjalistów, ekspertów i sprawiają, że zostają oni na dłużej.