Poradnik Pracownika
Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych Header oprogramowania dla biur rachunkowych

Pracodawca - jaki powinien być i za co go cenimy?

Tak jak nie istnieje człowiek idealny, podobnie jest w przypadku pracodawcy czy pracownika. Któż z nas jednak nie marzy o szefie, który w 100% spełnia nasze oczekiwania? Nie jest jednak tak, że każdy pracodawca jest zły - wręcz przeciwnie. Cenimy go za wiele działań i cech. Co sprawia, że szef zyskuje w naszych oczach? Jak zachowywałby się pracodawca idealny? Przeczytaj niniejszy artykuł, gdzie przedstawimy sylwetkę takiego szefa!

Pracodawca nie taki straszny, jak go malują

Wiele osób boi się swoich pracodawców. Wydają się bardzo niedostępni, postrzegamy ich jako kogoś, kto wie wszystko, umie odpowiedzieć na każde pytanie, jest o wiele bardziej doświadczony, mądrzejszy. Wzbudza to pewien podziw, ale i strach. Szczególnie, jeżeli pracodawca nie obawia się mówić wprost pracownikom o tym, co robią źle, co powinni naprawić.

Poza tym czujemy respekt przed szefem, często krążą o nim legendy, szczególnie kiedy dopiero rozpoczynamy pracę. Nie zawsze relacje są takie, jakbyśmy tego chcieli. Jednak niemal każdy pracodawca posiada cechy, które w nim cenimy.

Często okazuje się, że pracodawca jest bardzo otwarty, pomocny, można z nim porozmawiać niemal na każdy temat, wydawać by się mogło, że to ideał, jednak pracownicy nierzadko wcale nie chcą czuć zbytniej bliskości z szefem, bo traci on w ten sposób swój autorytet. Jak to mówią: nie urodził się jeszcze człowiek, który by wszystkim dogodził.

Jaki powinien być dobry pracodawca?

Za co go cenimy? Jak wyobrażamy sobie szefa idealnego?

Idealny szef:

  1. Jest wypłacalny
    Choć w pracy cenimy naprawdę wiele, trudno ukryć, że aby spokojnie żyć, potrzebujemy pieniędzy, musimy opłacić rachunki, jeść, ubrać w coś. To oczywiste, że rozpoczynamy pracować dlatego, że chcemy i musimy zarabiać. Problem pojawia się wtedy, kiedy pracodawca zupełnie nie dba o to, aby pracownicy otrzymywali pensje na czas, a nawet z nimi zalega. Nawet najbardziej apodyktyczny szef zyskuje w oczach pracowników, jeśli dba, aby firma była wypłacalna. W związku z tym często to właśnie tę cechę wymieniamy jako najważniejszą.

  2. Dba o dobrą atmosferę pracy
    W pracy spędzamy tak dużą część swojego życia, że nie chcemy w tym miejscu nadmiernie się stresować, smucić czy źle czuć. Głównym czynnikiem motywującym nas do wykonywania swoich obowiązków jest właśnie dobra atmosfera pracy. Cenimy pracodawców, którzy również zwracają na to uwagę. Atmosfera wzajemnego zaufania i szacunku sprawia, że pracujemy chętniej, efektywniej, mamy więcej energii, a praca zespołowa jest wręcz przyjemnością.

  3. Zapewnia stabilność zatrudnienia
    Choć coraz częściej zmieniamy pracę, nie boimy się nowego miejsca, wiele lat w jednej firmie jest coraz rzadsze. Jednak stabilizacja nadal jest ważna dla wielu z nas. Mamy kredyty, rodziny, nie chcemy stracić źródła utrzymania z dnia na dzień. Jeśli czujemy się w firmie pewnie, a pracodawca zapewnia stabilność zatrudnienia, jesteśmy bardziej skłonni do tego, aby zaangażować się i identyfikować z firmą.

  4. Wie jak ważna jest motywacja
    Idealny pracodawca wie, że pracownicy potrzebują czynników motywujących, czasami każdy z nas ma gorszy dzień, ale jeśli szef potrafi odpowiednio zmotywować do pracy, nie jest to problem.

  5. Słucha pracowników
    Czujemy się ignorowani i niedoceniani, kiedy pracodawca nie chce nas słuchać, już na starcie stwierdzając, że nie możemy mieć niczego ciekawego do powiedzenia. U pracodawcy cenimy umiejętność słuchania.

  1. Stara się zrozumieć i być zrozumianym
    Samo słuchanie jednak na nic się zda, jeśli pracodawca nie potrafi i nie chce nas zrozumieć. Bardzo ważne i potrzebne jest zrozumienie, nawet jeżeli nie do końca się ze sobą zgadzamy. Wtedy możemy przedyskutować oba punkty widzenia i znaleźć rozwiązanie.

  2. Wskazuje pracownikom cel
    Cel pracy jest niezwykle istotny. Każdy z nas chce wiedzieć po co wykonuje swoje zadania. Idealny pracodawca jasno wskazuje cel i nie ukrywa go przed pracownikami. Dzięki temu nawet jeżeli nasze obowiązki są monotonne, wiemy, że nie robimy ich bez sensu.

  3. Chce, aby pracownicy się rozwijali
    Cenimy pracodawców, którzy chcą, aby pracownicy stale się rozwijali, zdobywali nową wiedzę. W związku z tym idealny szef wysyła swoich pracowników na szkolenia, kursy i konferencje, które mogą pomóc im w dalszej karierze.

  4. Nie narzuca ścisłej kontroli
    Nikt nie lubi być na każdym kroku kontrolowany i sprawdzany. Kiedy robimy przerwę i pijemy kawę, a pracodawca staje nad nami z zegarkiem, czujemy się niemal zaszczuci. Cenimy sobie zaufanie. Kontrola jest ważna, jednak jej nadmiar może hamować motywację.

  5. Dba o wygodę pracy
    W miejscu pracy spędzamy dużo czasu. Nic dziwnego, że zależy nam na wygodnych krzesłach i biurkach. Nie chodzi tylko o miejsce, ale także o potrzebny sprzęt. Jeżeli od pół roku nie możemy się doprosić nowej klawiatury czy innych narzędzi, jak mamy pracować efektywnie?

  6. Potrafi zarządzać
    Problemem pracodawcy może być również brak umiejętności zarządzania grupą ludzi. Każdy robi co chce, panuje chaos, nie ma żadnej kontroli, a praca ciągnie się w nieskończoność. Chcemy otrzymywać polecenia i pracować wydajnie, dlatego odpowiednie zarządzanie jest bardzo ważne.

  7. Nikogo nie faworyzuje
    Pracodawca, który kogoś faworyzuje, wzbudza niesmak. Wydaje nam się bowiem, że cokolwiek byśmy zrobili i tak nie zrobimy tego tak dobrze jak ulubiony pracownik. Idealny szef wszystkich traktuje tak samo.

  8. Dba o to, by ułatwiać pracę i nie boi się nowych technologii
    Jeśli wiemy, że jakieś urządzenie znacznie ułatwi nam pracę, liczymy na to, że szef je nam zapewni. Kiedy jednak pracodawca boi się nowych technologii i uważa, że sprawdzone metody są najlepsze, może na tym stracić cała firma.

  9. Kieruje się wartościami
    Cenimy pracodawców, którzy kierują się wartościami, wyznaczają je także dla działalności firmy i dbają o ich pielęgnowanie.

Należy jednak pamiętać, że nawet najlepszy szef może mieć również gorszy dzień. Dobrego pracownika będzie cechowała wyrozumiałość w takich sytuacjach.