Poradnik Pracownika

Czym jest Centralna Baza Ofert Pracy (CBOP)?

W naszym kraju istnieje kilka instytucji państwowych, które wspierają rynek pracy i aktywizują osoby bezrobotne. Mowa tutaj o odpowiednich resortach czy wszelkiego rodzaju urzędach pracy na różnych szczeblach. Jednym z narzędzi, które mają pomóc w tym zakresie jest stworzona kilka lat temu Centralna Baza Ofert Pracy. Czym dokładnie jest niezwykle popularny obecnie CBOP? Jakie informacje tam znajdziemy i przede wszystkim - kto może skorzystać z zamieszczanych w bazie ofert?

Centralna Baza Ofert Pracy (CBOP)

Bezrobocie w Polsce od wielu już lat utrzymuje się na stałym, stosunkowo niskim poziomie. Według danych z ostatnich miesięcy stopa wynosi niecałe 6%. Nasz kraj pod tym względem nie ma się więc czego wstydzić, choć oczywiście wiele zależy od tego, w jaki sposób interpretujemy udostępniane publicznie dane. Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu bliżej. 

Rynek pracy w Polsce - jak znaleźć zatrudnienie

Poziom bezrobocia obliczany jest bowiem wyłącznie w oparciu o liczbę osób zarejestrowanych jako bezrobotne we właściwych dla miejsca ich zamieszkania urzędach pracy. Tych, którzy realnie poszukują więc zatrudnienia, jest więc o wiele więcej, a do statystyk nie wlicza się ponadto tzw. “szarej strefy”, czyli osób zarabiających bez żadnej umowy. Na dynamiczne zmiany na rynku pracy wpłynęła oczywiście pandemia koronawirusa i lockdown, który skutkował utratą dotychczasowego zatrudnienia przez tysiące naszych rodaków. Wszystko to sprawia, że w tej chwili ogromną popularnością cieszą się różnego typu serwisy z ogłoszeniami o pracę, w tym właśnie CBOP. Sprawdźmy, o czym dokładnie mowa! 

Czym jest Centralna Baza Ofert Pracy?

CBOP, czyli Centralna Baza Ofert Pracy to nic innego jak ogólnodostępna internetowa baza ogłoszeń z powiatowych oraz wojewódzkich urzędów pracy z całego kraju. Korzystanie z zawartych w bazie informacji jest w pełni darmowe i nie ma w tym obszarze żadnych ograniczeń. Oferty może przeglądać każdy i to bez konieczności zakładania konta czy podawania jakichkolwiek danych osobowych. Oferty można szukać na wiele sposobów, w tym także po lokalizacji, a więc wpisując kod pocztowy czy interesujące nas miasto oraz wybierając promień. Baza działa niejako na dwa sposoby - osoby bezrobotne mogą wyszukiwać oferty, ale także pracodawcy poszukujący rąk do pracy mają możliwość odnalezienia zarejestrowanych, którzy spełniają określone kryteria.  

Kto i jak prowadzi CBOP?

Centralną Bazę Ofert Pracy prowadzi oraz udostępnia Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. CBOP działa na podstawie Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2004 nr 99 poz. 1001 z późn.zm.). Jest ona dostępna pod adresem www.oferty.praca.gov.pl, a stronę dostosowano także do urządzeń mobilnych. Głównym celem funkcjonowania CBOP jest ułatwienie bezrobotnym znalezienie zatrudnienia, które byłoby zgodne z posiadanym przez nich wykształceniem, doświadczeniem oraz kompetencjami. Baza jest aktualizowana i rozwijana na bieżąco, a z informacji podawanych przez sam resort wynika, że w planach jest zwiększenie liczby funkcjonalności. 

Co zawiera Centralna Baza Ofert Pracy?

Na stronie głównej CBOP widnieje informacja o ponad 25 000 ofertach pracy oraz przeszło 77 000 wolnych miejscach pracy. Osoby zainteresowane znalezieniem zatrudnienia mają więc w czym wybierać, a oprócz stricte ofert pracy w bazie można znaleźć propozycje licznych stażów zawodowych (unijnych oraz finansowanych z Funduszu Pracy), przygotowań zawodowych dla osób dorosłych czy też praktyk studenckich. Wszystko to zarówno na terenie Polski, jak i w krajach należących do Unii Europejskiej. Na portalu znajdziemy również informacje o zbliżających się targach pracy, giełdach oraz różnego rodzaju szkoleniach branżowych. Pomocny w tej materii może okazać się specjalnie utworzony kalendarz, dzięki któremu temat jest w pełni usystematyzowany, a użytkownicy mają pewność, że nie ominie ich żadne istotne wydarzenie.  

Jak szukać pracy poprzez CBOP? 

Osoby poszukujące pracy w CBOP mogą skorzystać z intuicyjnej i prostej wyszukiwarki. Przed tym muszą odpowiedzieć sobie jednak na pytanie, na czym im konkretnie zależy. Można bowiem próbować odnaleźć oferty na podstawie miejscowości, stanowiska, branży, a nawet wysokości proponowanego wynagrodzenia, rodzaju umowy czy wymiaru etatu. Przydatnym rozwiązaniem może okazać się zarejestrowanie profilu, dzięki czemu zyskuje się np. dostęp do newslettera z informacjami o najnowszych ofertach. W obecnych czasach jest to spore ułatwienie, ponieważ o dobre stanowisko walczy często spora konkurencja, dlatego warto być gotowym na przesłanie swojej aplikacji. Ogromną zaletą ofert publikowanych w CBOP jest ich szczegółowość, w tym wymogi formalne stawiane przed kandydatem, oczekiwania samego pracodawcy, warunki zatrudnienia i wiele innych. Transparentność tych ogłoszeń zwiększa fakt, że w treści można znaleźć również dane kontaktowe osoby, która odpowiada za rekrutację. W razie jakichkolwiek wątpliwości czy pytań można więc zasięgnąć informacji u samego źródła.