Poradnik Pracownika

Jak napisać życiorys, który zainteresuje pracodawcę?

Kiedy decydujemy się na zmianę pracy lub zostajemy zwolnieni i poszukujemy nowego zatrudnienia, staramy się jak najlepiej zaprezentować przed potencjalnym nowym pracodawcą. Chcemy, aby nasza aplikacja przykuwała uwagę i sprawiła, że rekruter zdecyduje się na zaproszenie nas do kolejnego etapu rekrutacji. Jak napisać życiorys, który zainteresuje pracodawcę? Co w nim zawrzeć? Jaką formę przyjąć? Podpowiadamy w naszym artykule!

Dokumenty aplikacyjne – pierwsze wrażenie o kandydacie

Nie da się ukryć – nasze dokumenty aplikacyjne to nasz pierwszy kontakt z rekruterem, a więc jednocześnie, pierwsze wrażenie na nasz temat. Dlatego też do ich napisania warto się przygotować. „Suche” CV, które wysyłamy hurtowo do wszystkich, niedopasowane do odbiorcy na pewno nie sprawi, że się wyróżnimy.

Musimy sobie zdawać sprawę z tego, jak wiele życiorysów dostaje rekruter i jak wiele z nich jest do siebie łudząco podobnych. Korzystamy z tych samych szablonów, kopiujemy utarte frazesy i wydaje nam się, że tyle wystarczy. Niestety… niekoniecznie.

Jeśli zależy nam na danej pracy, warto wykazać zaangażowanie i profesjonalizm już na etapie tworzenia dokumentów. Jak napisać życiorys, który zostanie zauważony? 

Jak napisać życiorys? – kwestie formalne

W takich przypadkach warto zacząć od tego, jak napisać życiorys formalnie. Choć wydaje się, że wszyscy wiemy, jak wygląda CV, wcale tak nie jest! Czasami myślimy, że więcej znaczy lepiej – wstawiamy tabele, ramki, kolory, podkreślenia, grafiki. Owszem, mogą się one sprawdzić, umiejętnie dobrane z pewnością wizualnie wyglądają bardzo dobrze, jednak jeśli postawimy na mnogość wyróżnień, fontów i kolorów, dokument będzie po prostu nieczytelny, a czytelność powinna być główną cechą życiorysu. W wielu przypadkach najlepszym wyjściem jest postawienie na minimalizm – używanie jednego fontu, pogrubianie istotnych informacji, zrezygnowanie z nadmiaru ramek i grafik.

Tutaj istnieje wyjątek, ponieważ barwne, graficzne CV może być idealne w zawodach kreatywnych – w przypadku ilustratora czy grafika może okazać się to nie tylko doskonałym uzupełnieniem, lecz także pokazaniem swoich umiejętności.

Pamiętajmy o tym, że CV wcale nie musi się mieścić na jednej stronie A4. Jeśli mamy bogate doświadczenie, spokojnie możemy rozwinąć dokument do dwóch stron. Więcej może być już nieco problematyczne. Dlatego też pamiętajmy – najważniejsze są konkrety!

Nie zwężajmy marginesów, by zmieścić jak najwięcej tekstu. Jeśli rekruter złapie dokument, kciuk nie powinien zasłaniać mu treści.

Nietypowe formy CV

Jak już wspominaliśmy, nie zawsze życiorys zawodowy musi być minimalistyczny, zdarza się bowiem, że przybiera inne, ciekawe formy, które z całą pewnością przyciągną uwagę rekrutera. Co możesz zrobić?

CV w formie wideo

Jak napisać życiorys? Nie pisać go wcale. W niektórych przypadkach, na przykład montażysty, aktora, marketingowca itd., doskonale może się sprawdzić CV w formie wideo.

Warto tutaj jednak pamiętać o kilku kwestiach:

  • Wideo musi mieć dobrą jakość.
  • Powinniśmy wyglądać tak, jak wyglądalibyśmy na rozmowie kwalifikacyjnej.
  • Musimy wiedzieć, co chcemy powiedzieć i zrobić to zwięźle (mamy tyle czasu, ile zajmuje przeczytanie tradycyjnego CV).
  • Musimy wyraźnie mówić i zadbać o jakość dźwięku.

Prezentacja

Życiorys zawodowy możemy również przedstawić w formie prezentacji multimedialnej. Przyda się ona, kiedy będziemy chcieli pokazać nasze projekty, powiedzieć nieco więcej, niż zmieściłoby się w tradycyjnym CV.

O czym pamiętać?

  • Prezentacja powinna być estetyczna i czytelna.
  • Powinna ona zawierać tylko najważniejsze informacje.
  • Nie powinna być zbyt długa.
  • Warto zamieszczać w niej hiperlinki do naszej strony internetowej, CV itd.

CV storytellingowe

Jeśli chcemy pokazać, że pisanie i opowiadanie historii jest naszą mocną stroną, warto pomyśleć o storytellingowym CV. Jak napisać życiorys oparty na tej technice? Zamiast standardowego wypunktowania, postarajmy się opowiedzieć historię tego, co robimy, dlaczego, jakie mamy osiągnięcia, co nas interesuje i gdzie dążymy. Sprawmy, by zainteresowany historią rekruter, chciał uczestniczyć w jej dalszym ciągu.

Strona internetowa

Za nasz życiorys może posłużyć także strona internetowa. Pamiętajmy jednak, że:

  • Strona powinna być estetyczna.
  • Jej użytkownik musi poruszać się po niej intuicyjnie i łatwo znaleźć to, czego szuka.
  • Musimy aktualizować informacje w niej zawarte.
  • Musimy w niej zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje.
  • Jednocześnie musimy dbać o to, żeby zapoznanie się z nią nie zajmowało zbyt wiele czasu.

Cel zawodowy

Oczywiście wielu z nas decyduje się na tradycyjne CV i nie ma w tym absolutnie nic złego. Jeśli jednak zastanawiamy się, jak napisać życiorys, który zainteresuje pracodawcę, pamiętajmy o jednej ważnej jego części – celu zawodowym. Zapiszmy go na samej górze dokumentu. W trzech, czterech linijkach tekstu wyjaśnijmy, co robimy, dlaczego i do czego dążymy zawodowo.

Aby wyróżnić się na tle pozostałych kandydatów, musimy stworzyć profesjonalne dopasowane CV. Nie musi mieć wyjątkowej formy, jednak warto skorzystać z którychś z wymienionych elementów, aby rekruter nas dostrzegł.